Älykellojen käyttöön liittyvä käyttäjäkokemus
Älykellomarkkinat ovat suuressa kasvussa, ja niin suuret kuin pienetkin yritykset ja valmistajat kehittävät ja julkaisevat uusia laitteita jatkuvasti. Käyttäjäkokemusta pidetään merkittävänä kilpailutekijänä älykellomarkkinoilla. Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielma käsittelee älykellojen käyttöön liittyvää käyttäjäkokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä tarkastelee älykellojen käyttöön liittyvän käyttäjäkokemuksen mittaamista ja arvioimista. Tutkielmassa määritellään käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen käsitteet, sekä määritellään älykellolle ja sen käyttäjäkokemukselle ominaisia piirteitä. Tutkielman tuloksena todetaan, että älykellojen käyttäjäkokemukseen vaikuttavat niin tuotteen visuaaliset, kuin toiminnallisetkin ominaisuudet. Erityisesti älykellon toiminnallisuudet älypuhelimen käyttöä tukevana laitteena havaittiin merkittäviksi. Havaitaan myös älykellon käyttöön liittyvän käyttäjäkokemuksen mittaamiselle ja arvioimiselle olevan monia keinoja, ja että arvioitaessa älykellon käyttöön liittyvää käyttäjäkokemusta on tärkeää huomioida siihen vaikuttavat tekijät.
...
The smartwatch market is growing rapidly, and there are big as well as small companies and manufacturers developing and publishing new products continuously. User experience is regarded as a significant competitive factor in the smartwatch market. This thesis has been executed as a literature revies. The thesis considers the user experience concerning the use of smartwatches and the factors affecting it and inspects the measuring and the evaluation of the user experience concerning the use of smartwatches. The thesis defines the concepts of usability and user experience and defines the specific attributes of smartwatches and their user experience. The results of the thesis show that there are visual as well as functional attributes affecting the user experience of a smartwatch. Especially the functionalities of the smartwatch supporting smartphone usage were found remarkable. The results also show that there are many ways to measure and evaluate the user experience concerning the use smartwatches, and that it important to observe the factors affecting the smartwatch user experience when evaluating the user experience.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus
Kerimaa, Kata (2022)Älykellot ovat puettavia älylaitteita, jotka ovat kuluttajien suosiossa. Älykelloihin liittyy kuitenkin matala kynnys niiden käytön lopettamiseen, joten on olennaista selvittää, miten älykellojen käyttäjäkokemus muotoutuu ... -
Uutisia ranteessa? : älykellojen soveltuvuus journalismiin. Loppuraportti
Uskali, Turo; Hirvinen, Helena (Jyväskylän yliopisto, viestintätieteiden laitos, 2016)Tämän tutkimushankkeen päätarkoituksena oli selvittää älykellojen soveltuvuus journalismiin, sen uutena sisällönjulkaisupaikkana sekä työvälineenä. Keskeisinä tiedonhankinnan menetelminä olivat journalistisen ja ... -
Älykellojen käyttäjien kokema teknostressi 1990-luvulla syntyneillä
Kyrkkö, Amanda (2023)Lisääntyneen teknologian käytön myötä on tullut esiin niin positiivisia kuin negatiivisia ilmiöitä. Yhtenä negatiivisena ilmiönä voidaan pitää teknostressiä, joka on käyttäjän kokemaa stressiä teknologian käytöstä. ... -
Critical experiences with sport and wellness technology digital coach : differences between young adults and young elderly
Kettunen, Eeva; Kari, Tuomas; Critchley, Will; Frank, Lauri (Taylor & Francis, 2023)Both young adults and young elderly people have been found to be at a high risk of disengagement with physical activity. This makes both groups important targets for health and exercise promotion. Since sport and wellness ... -
Critical Experiences with Sport and Wellness Technology Digital Coach : A Study among University Students with Low Levels of Physical Activity
Kettunen, Eeva; Kari, Tuomas; Critchley, Will (Association for Information Systems, 2019)University age students have been found to be in a high risk of disengagement with physical activity and therefore exercise promotion to this target group is important. Since today’s students are familiar with different ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.