dc.contributor.advisor | Lehtinen, Esa | |
dc.contributor.author | Ahlgren, Anna-Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2022-06-15T12:07:25Z | |
dc.date.available | 2022-06-15T12:07:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81756 | |
dc.description.abstract | Opettajista ja koulumaailmasta on uutisoitu kasvavissa määrin viime vuosina. Erityisesti koronapandemian aikana etäopetukseen siirtyminen herätti laajasti ajatuksia ja tunteita, mikä puolestaan näyttäytyi lisääntyneenä opettaja-aiheisena uutisointina suomalaisessa mediassa. Media on merkittävä vaikuttaja suhteessa ihmisten mielipiteisiin, erityisesti vahvistamalla jo vallalla olevia käsityksiä. Tässä tutkielmassa tarkastelenkin, miten opettajista uutisoitiin Ylen ja Helsingin Sanomien uutisteksteissä koronapandemian alkutaipaleella, kun koulut siirtyivät etäopetukseen valtakunnallisen poikkeustilan myötä.
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaista kuvaa opettajista luodaan mediassa ja kuinka koronapandemia ilmiönä näkyy opettajien representaatioissa ja suhteessa laajempiin yhteiskunnallisiin diskursseihin ja aiempaan tutkimukseen. Tutkimustavoitteeni saavuttaakseni olen päätynyt seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millaisia representaatioita opettajista muodostetaan suomalaisessa mediassa koronapandemian aikana? 2. Millaisiin yhteiskunnallisiin diskursseihin opettajien representaatiot liittyvät? 3. Millaisin kielellisin keinoin opettajien representaatioita ja diskursseja ilmaistaan?
Tutkimukseni keskiössä on Helsingin Sanomien ja Ylen verkkojulkaisuista koostettu media-aineisto, joka on laajuudeltaan 10 uutistekstiä. Valitsin kyseiset verkkojulkaisut niiden laajojen lukijakuntien ja vaikuttavuuden vuoksi. Aineisto on kerätty syksyllä 2021 sanomalehtien verkkosivuilta, mutta tekstit on julkaistu keväällä 2020 koronapandemian ensimmäisen aallon aikana. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii diskurssintutkimus ja siihen liittyen erityisesti representaation ja diskurssin käsitteet.
Hyödynnän kielikäsityksenä ja tutkimusmenetelmänä Hallidayn systeemis-funktionaalista kieliteoriaa eli SF-teoriaa ja tarkemmin sen ideationaaliseen metafunktioon kuuluvan transitiivisuus-systeemin prosessityyppejä. Jaottelemalla opettajista kertovat lauseet prosessityyppien mukaisesti, selvitän missä yhteyksissä opettajista puhutaan ja millaisia rooleja opettajat saavat näissä lauseissa. Aineistossa ilmeneviä representaatioita ovat: opettajat toimijoina, opettajat toiminnan kohteina, opettajat olijoina, opettajat kokijoina sekä taka-alalle jäävät opettajat. Representaatioita laajempia diskursseja taas aineistosta nousi seuraavia: politiikkadiskurssi, pandemiadiskurssi, ammattidiskurssi ja huolidiskurssi.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, millaisia arvostuksia ja asenteita media välittää seuraajakunnalleen opettajien ammattiryhmästä, sen toiminnasta ja tulevaisuudesta keskellä poikkeuksellista maailmantilannetta. Jatkotutkimusta vähän tutkitusta aiheesta kuitenkin kaivataan edelleen niin opettajien kuin muidenkin ammattiryhmien ja median näkökannalta. | fi |
dc.format.extent | 49 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | korona | |
dc.title | Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206153365 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | uutiset | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |