Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTalvitie-Lamberg, Karoliina
dc.contributor.authorMäkilä, Pi
dc.date.accessioned2022-06-15T11:31:34Z
dc.date.available2022-06-15T11:31:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81751
dc.description.abstractLapsille suunnattujen uutissisältöjen määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Vuodesta 1944 ilmestyneen aikakauslehti Koululaisen rinnalla ovat nousseet viime vuosina sekä Apu Junior, HS Lasten uutiset, HBL Junior että Yle Mix. Tässä työssä tutkittiin laadullisen tutkimuksen keinoin sitä, miten suomalaiset media- talot suuntaavat uutissisältöä lapsille ja nuorille ja miten mediatalot käsittävät lapsille suunnitellut uutiset. Tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia suomalaiset uutismediat näkevät lasten ja nuorten uutisten tuottamisessa, miten he määrittelevät lasten uutisten kuluttajan ja millaisia keinoja kohderyhmän saavuttamiseksi käytetään. Aineisto koostui viidestä teemahaastattelusta, jotka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittavat, että lapsia pidetään mediataloissa kiinnostavana ja tiedos- tavana yleisönä, jolle halutaan tarjota yhä enemmän uutissisältöjä ja joista halutaan kasvattaa hyviä uutistenkuluttajia. Lapsille suunnitellun uutissisällön määrittely ei tä- män tutkielman tulosten perusteella ole kuitenkaan yhteneväistä. Lapsikuluttajaan näyttäisi liittyvän käsitteenä paljon erilaisia määreitä ja ajatuksia siitä, mikä lapselle olisi hyväksi ja mitä lapsen toisaalta oletetaan haluavan, osaavan ja tarvitsevan. Lapsi- kuluttajaa voidaan toisin sanoen muokata ja määritellä heille uutisia tuottavien media- talojen tarpeiden ja resurssien mukaan. Mediatalot vaikuttavat haluavan tarjota lapsille viihdettä ja ajanvietettä, mutta samaan aikaan uutissisällöillä tavoitellaan medialuku- taidon opettamista. Tähän tutkielmaan haastatellut lasten uutissisältöjen tekijät pitivät tätä jopa velvollisuutenaan.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlasten ja nuorten media
dc.title”Olisi törkeääkin, jos lapset ovat somessa, eikä kukaan tuottaisi heille laadukasta sisältöä.” : mediaympäristön mahdollisuudet lasten uutisten tuottamisessa lasten uutisten tekijöiden näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206153361
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoTikTok
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot