Show simple item record

dc.contributor.advisorSihvonen, Antti
dc.contributor.authorToiviainen, Leo
dc.date.accessioned2022-06-15T09:11:37Z
dc.date.available2022-06-15T09:11:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81741
dc.description.abstractKognitiivisen kehysteorian mukaan tapa, jolla kehystämme ilmiöitä, vaikuttaa suoraan tapaan, jolla reagoimme kyseiseen ilmiöön. Tätä teoriaa on tutkittu taloustieteessä ja johtamisen päätöksentekoon liittyvissä tutkimuksissa jo vuosikymmeniä. Johdon päätöksenteon kognitiivista kehystystä koskevat tutkimukset ovat kärsineet siitä, että niissä käsitellään hypoteettisia skenaarioita todellisten, yrityksiä tosielämässä koskevien, tilanteiden sijaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa, minkälaisia kognitiivisia kehyksiä suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten johtajat käyttävät geopoliittisen muutoksen, tässä tapauksessa Brexitin, ymmärtämiseen. Koska olemassa oleva kirjallisuus geopoliittisen muutoksen kognitiivisesta kehyksestä on tämän opinnäytetyön tekohetkellä rajallinen, tämän tutkimuksen tekemiseen on noudatettu grounded theory -menetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin suomalaisten pk-yritysten johtajien teemahaastatteluilla. Aineistoa analysoitiin grounded theory -menetelmän mukaisesti koko aineistonkeruun ajan. Tämän tutkimuksen tulokset muodostavat teorian, jonka mukaan suomalaisten pk-yritysten johtajat kehystävät Brexitin joko paradoksaalisen tai dilemma -kehyksen läpi. Brexitin kehystämiseen vaikuttavat ne mahdolliset uhat, joita yritysjohtajat näkevät Brexitin tuovan heidän yritykselleen.fi
dc.description.abstractThe Cognitive Framing theory suggests that the way we frame different topics has a direct impact on the type of response we take to address the issue. This theory has been studied in economics and management decision making for decades. Studies on cognitive fram- ing in management decision making have suffered from the fact that they deal with hy- pothetical scenarios instead of real-life situations. This study aims to identify what types of cognitive frames are used by managers in Finnish small and medium-sized enterprises to make sense of geopolitical change, in this case Brexit. Because as of the time of this thesis, existing literature on the cognitive framing of geopolitical change is limited, a grounded theory approach is taken to conduct this research. The data for this study was collected with semi-structured interviews with top managers in Finnish SMEs. The collected data was analysed with the constant comparative method simultaneously as the interviews were conducted. The findings of this study form a theory which shows that Brexit is framed through either a paradoxical or dilemma frame by managers in Finnish SMEs. The potential threats the managers saw Brexit would have to their company impacted whether the event was framed through a paradoxical or a dilemma frame.en
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherframing
dc.titleFraming geopolitical change : The cognitive frames used to make sense of Brexit in Finnish SMEs
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206153351
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysogrounded theory
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysobrexit
dc.subject.ysopäätöksenteko
dc.subject.ysogrounded theory
dc.subject.ysosmall and medium-sized enterprises
dc.subject.ysobrexit
dc.subject.ysodecision making
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record