Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKortesalmi, Marja-Kaisa
dc.contributor.authorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorJoutsenlahti, Jorma
dc.date.accessioned2022-06-15T09:04:25Z
dc.date.available2022-06-15T09:04:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKortesalmi, M.-K., Perkkilä, P., & Joutsenlahti, J. (2022). Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin. <i>LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education</i>, <i>7</i>(2), 54-74. <a href="https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804" target="_blank">https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804</a>
dc.identifier.otherCONVID_147078745
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81738
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt opettaja. Tutkimukseen osallistui 35 kuudennen luokan oppilasta. Tutkimusaineistona olivat oppilaiden kirjalliset ratkaisut kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Oppilaat kuvasivat kielentämisen keinoin omaa matemaattista ajatteluaan sekä tehtävien tuottamisessa että ratkaisuprossien avaamisessa. Tuloksista on nähtävissä, että oppilailla oli taitoja kielentää monipuolisesti matemaattista ajatteluaan. Matematiikan opetuksessa olisikin hyvä ohjata oppilaita ilmaisemaan matemaattista ajatteluaan monipuolisesti ja täsmällisesti kielentämisen keinoin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherValtakunnallinen LUMA-keskus
dc.relation.ispartofseriesLUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education
dc.relation.urihttps://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.othermatemaattinen ajattelu
dc.subject.otherkielentäminen
dc.subject.othersanalliset ongelmanratkaisutehtävät
dc.subject.otherauthority
dc.subject.otherteachership
dc.subject.otherscience teacher
dc.subject.otherhermeneutic phenomenological research
dc.subject.othergrounded theory
dc.titleKielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206153348
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkola University Consortium Chydeniusen
dc.contributor.oppiaineKasvatustieteiden yksikköfi
dc.contributor.oppiaineThe Unit of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_0640
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange54–74
dc.relation.issn2489-2572
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume7
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoilmaisu
dc.subject.ysomatemaattiset ongelmat
dc.subject.ysomatemaattinen ajattelu
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysotehtävät
dc.subject.ysoongelmanratkaisu
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11843
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28380
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23001
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16485
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3929
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6006
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p556
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2518
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0