dc.contributor.author | Kortesalmi, Marja-Kaisa | |
dc.contributor.author | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Joutsenlahti, Jorma | |
dc.date.accessioned | 2022-06-15T09:04:25Z | |
dc.date.available | 2022-06-15T09:04:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Kortesalmi, M.-K., Perkkilä, P., & Joutsenlahti, J. (2022). Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin. <i>LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education</i>, <i>7</i>(2), 54-74. <a href="https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804" target="_blank">https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_147078745 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81738 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt opettaja. Tutkimukseen osallistui 35 kuudennen luokan oppilasta. Tutkimusaineistona olivat oppilaiden kirjalliset ratkaisut kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Oppilaat kuvasivat kielentämisen keinoin omaa matemaattista ajatteluaan sekä tehtävien tuottamisessa että ratkaisuprossien avaamisessa. Tuloksista on nähtävissä, että oppilailla oli taitoja kielentää monipuolisesti matemaattista ajatteluaan. Matematiikan opetuksessa olisikin hyvä ohjata oppilaita ilmaisemaan matemaattista ajatteluaan monipuolisesti ja täsmällisesti kielentämisen keinoin. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Valtakunnallinen LUMA-keskus | |
dc.relation.ispartofseries | LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education | |
dc.relation.uri | https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804 | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | matemaattinen ajattelu | |
dc.subject.other | kielentäminen | |
dc.subject.other | sanalliset ongelmanratkaisutehtävät | |
dc.subject.other | authority | |
dc.subject.other | teachership | |
dc.subject.other | science teacher | |
dc.subject.other | hermeneutic phenomenological research | |
dc.subject.other | grounded theory | |
dc.title | Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206153348 | |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkola University Consortium Chydenius | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustieteiden yksikkö | fi |
dc.contributor.oppiaine | The Unit of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalItem | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_0640 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 54–74 | |
dc.relation.issn | 2489-2572 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 7 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2022 kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | ilmaisu | |
dc.subject.yso | matemaattiset ongelmat | |
dc.subject.yso | matemaattinen ajattelu | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | tehtävät | |
dc.subject.yso | ongelmanratkaisu | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11843 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p28380 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23001 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16485 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3929 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6006 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p556 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2518 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.type.okm | B1 | |