Show simple item record

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorAntila, Sari
dc.date.accessioned2022-06-15T08:52:49Z
dc.date.available2022-06-15T08:52:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81735
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta osallisuudesta ja leikin tukemisesta on henkilöstön näkemyksiin. Sosiaalinen osallisuus syntyy ryhmään kuulumisen tunteesta ja leikki onkin lasten luonnollinen kohtaamispaikka. Leikkiä ei kuitenkaan ole varhaiskasvatuksessa perinteisesti juurikaan tuettu. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus alkoi tutkijan pitämällä alustuksella informanteille lasten sosiaalisen osallisuuden tukemisesta leikin avulla. Tutkimuksella pyrittiin saamaan aikaan kehitystä, joten siinä oli nähtävissä myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto koostui alustukseen liittyvän keskustelun tallenteesta ja teemahaastatteluista, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastateltavina olivat neljä varhaiskasvatuksenopettajaa ja -hoitajaa yhdestä päiväkodista. Tähän tutkimukseen osallistunut varhaiskasvatuksen henkilöstö kuvasi sosiaalista osallisuutta vahvistavan leikin tukemisen leikkiympäristön, aikuisen toiminnan ja lapsen yksilöllisen huomioimisen kautta. Tiedon lisäämisen merkitystä henkilöstö kuvasi aiempien näkemysten ja tietoisuuden vahvistumisena sekä muutostarpeen ymmärtämisenä. Konkreettiset muutokset toiminnassa jäivät vähäisiksi. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vaikka sosiaalinen osallisuus ja leikki nähdään tärkeinä ja arvokkaina, ei leikin tukeminen sosiaalisen osallisuuden näkökulmasta ole varhaiskasvatuksessa itsestään selvää.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherleikki
dc.subject.otherleikin tukeminen
dc.subject.othersosiaalinen osallisuus
dc.subject.otherplay
dc.subject.otherguided/scaffolded/facilitated play
dc.subject.othersocial participation
dc.subject.otherearly childhood
dc.titleKohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206153345
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoleikkiminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysoleikit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record