dc.contributor.advisor | Viitala, Riitta | |
dc.contributor.author | Antila, Sari | |
dc.date.accessioned | 2022-06-15T08:52:49Z | |
dc.date.available | 2022-06-15T08:52:49Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81735 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta osallisuudesta ja leikin tukemisesta on henkilöstön näkemyksiin. Sosiaalinen osallisuus syntyy ryhmään kuulumisen tunteesta ja leikki onkin lasten luonnollinen kohtaamispaikka. Leikkiä ei kuitenkaan ole varhaiskasvatuksessa perinteisesti juurikaan tuettu.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus alkoi tutkijan pitämällä alustuksella informanteille lasten sosiaalisen osallisuuden tukemisesta leikin avulla. Tutkimuksella pyrittiin saamaan aikaan kehitystä, joten siinä oli nähtävissä myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto koostui alustukseen liittyvän keskustelun tallenteesta ja teemahaastatteluista, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastateltavina olivat neljä varhaiskasvatuksenopettajaa ja -hoitajaa yhdestä päiväkodista.
Tähän tutkimukseen osallistunut varhaiskasvatuksen henkilöstö kuvasi sosiaalista osallisuutta vahvistavan leikin tukemisen leikkiympäristön, aikuisen toiminnan ja lapsen yksilöllisen huomioimisen kautta. Tiedon lisäämisen merkitystä henkilöstö kuvasi aiempien näkemysten ja tietoisuuden vahvistumisena sekä muutostarpeen ymmärtämisenä. Konkreettiset muutokset toiminnassa jäivät vähäisiksi. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vaikka sosiaalinen osallisuus ja leikki nähdään tärkeinä ja arvokkaina, ei leikin tukeminen sosiaalisen osallisuuden näkökulmasta ole varhaiskasvatuksessa itsestään selvää. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | leikki | |
dc.subject.other | leikin tukeminen | |
dc.subject.other | sosiaalinen osallisuus | |
dc.subject.other | play | |
dc.subject.other | guided/scaffolded/facilitated play | |
dc.subject.other | social participation | |
dc.subject.other | early childhood | |
dc.title | Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206153345 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | leikkiminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | leikit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |