Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoskelainen, Tiina
dc.contributor.authorRinne, Aleksiina
dc.date.accessioned2022-06-15T08:36:40Z
dc.date.available2022-06-15T08:36:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81731
dc.description.abstractTeknologian merkitys opetuksessa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Tätä kehitystä on vauhdittanut erityisesti koronapandemia, joka on pakottanut muun muassa suomalaiset kunnat ja koulut järjestämään opetuksensa ajoittain etä- ja hybridiopetuksena. Teknologiaa voidaankin tässä tapauksessa pitää opetuksen mahdollistajana, sillä kouluja ei tarvinnut sulkea sen ansiosta edes maailmanlaajuisen pandemian ja kriisin aikana. Kuitenkin teknologian lisääntyminen koulumaailmassa ja erityisesti etäopetuksen järjestäminen ovat aiheuttaneet opettajille teknologian käyttöön liittyvää stressiä eli teknostressiä, sekä luoneet uudenlaisen ja modernin uhan heidän työhyvinvoinnilleen. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, millaiset tekijät aiheuttavat opettajille teknostressiä ja millaisia teknostressin oireita opettajat kokevat. Lisäksi tässä tutkielmassa selvitettiin, miten opettajien kokema teknostressi mahdollisesti vaikuttaa heidän työhyvinvointiinsa. Opettajien teknostressiä tutkittaessa on otettu huomioon myös koronapandemian aiheuttama lähiopetuksesta etäopetukseen siirtyminen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajille teknostressin kokeminen on tuttua. Kuitenkin sen voimakkuus vaihtelee niin opettajasta kuin olosuhteistakin riippuen. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että suuri osa opettajista kokee teknostressin vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa negatiivisella tavalla. Teknostressin tutkiminen eri näkökulmista sekä eri ympäristöissä on tärkeää, sillä se mahdollistaa teknostressin ja sen vaikutusten huomioimisen entistä paremmin niin organisaatio- kuin yksilötasollakin. Tämä tutkimus lisää ymmärrystä teknostressistä erityisesti opettajien näkökulmasta. Lisäksi tämä tutkimus tarjoaa ajankohtaisen näkökulman koronapandemian vaikutuksista teknostressin kokemiseen liittyen. Opettajien kokemaa teknostressiä ja erityisesti sen vaikutusta heidän työhyvinvointiinsa on tutkittu toistaiseksi hyvin vähän. Tutkimuksen teoriaosa toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksen empiirisen osion aineisto kerättiin haastattelemalla yhden suomalaisen koulun opettajia.fi
dc.description.abstractThe role of technology in education has increased significantly in recent years. This development has been accelerated in particular by the corona pandemic, which has forced Finnish municipalities and schools, among others, to organize their teaching from time to time as distance and hybrid education. In this case, technology can be seen as an enabler of education, as it meant that schools did not have to close even during the global pandemic and crisis. However, the rise of technology in the school world, and in particular the provision of distance education, has created a new and modern threat to teachers' well-being at work and has caused them to experience the stress associated with the use of technology, or technostress. This thesis investigated the factors that cause teachers to experience technostress and the symptoms of technostress experienced by teachers. In addition, this thesis explored the potential impact of technostress experienced by teachers on their occupational wellbeing. The shift from face-to-face to distance learning caused by the corona pandemic has also been taken into account when investigating teachers' technostress. The results of the study show that teachers are familiar with the experience of technostress. However, its intensity varies depending on both the teacher and the circumstances. The study also found that a high proportion of teachers perceive technostress as having a negative impact on their well-being at work. Exploring technostress from different perspectives and in different settings is important as it will allow for a better understanding of technostress and its effects at both organizational and individual level. This research will increase our understanding of technostress, especially from the perspective of teachers. In addition, this study provides a timely perspective on the impact of the corona pandemic on the experience of technostress. So far, very little research has been conducted on teachers' experience of technostress and in particular its impact on their occupational wellbeing. The theoretical part of the study was conducted as a literature review and the empirical part of the study was conducted by interviewing teachers in one Finnish school.en
dc.format.extent92
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoronapandemia
dc.subject.otherpedagoginen hyvinvointi
dc.titleOpettajien kokema teknostressi ja sen vaikutus työhyvinvointiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206153341
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoteknostressi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot