Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin.
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien samanaikaisopetuskokemuksia sekä niiden yhteyttä heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimuksen perusjoukon muodostavat samanaikaisopetuskokemuksia omaavat kielienemmistöltään suomenkielisten Suomen kuntien alakoulujen opettajat. Tutkimukseen arvottiin systemaattista otantaa soveltaen 40 kuntaa, joiden alakoulujen opettajille lähetettiin tutkimuskutsuja rehtorien tai sivistysjohtajien välityksellä. Aineisto kerättiin syyskuun 2019 ja helmikuun 2020 välisenä aikana verkkokyselylomakkeella. Havaintoaineisto koostui 79 opettajan vastauksista, joita analysoitiin määrällisin tutkimusmenetelmin sekä sisällönanalyysimenetelmällä.
Valtaosalla vastaajista oli hyviä kokemuksia samanaikaisopetuksesta, jonka he kokivat työhyvinvointiaan parantavaksi tekijäksi. Samanaikaisopetuksen keskeisiksi eduiksi koettiin vastuun- ja työnjako, työtoverilta saatu tuki, ammatillinen kehittyminen, parempi työrauha sekä mahdollisuus omien vahvuuksien käyttöön ja eriyttämiseen. Samanaikaisopetuksen haasteina nähtiin yhteissuunnittelun puute sekä mahdolliset epäkohdat työparien välisessä vastuunjaossa, yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa. Työhyvinvointiaan parantaakseen opettajat kaipaavat lisää yhteissuunnitteluaikaa, jonka löytämiseen toivotaan esimiehenkin tukea. Saadut tutkimustulokset tukevat aiempia tutkimuksia. Onnistunut samanaikaisopetus ei ole itsestäänselvyys, ja pohja onnistumiselle ja työhyvinvoinnille luodaan työyhteisötasolla. Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää samanaikaisopetusta kehitettäessä. Samanaikaisopetuksen ja työhyvinvoinnin yhteydestä kaivattaisiin kuitenkin lisää määrällistä tutkimusta, jossa huomioitaisiin myös ne opettajat, jotka eivät käytä samanaikaisopetusta.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien kokema teknostressi ja sen vaikutus työhyvinvointiin
Rinne, Aleksiina (2022)Teknologian merkitys opetuksessa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Tätä kehitystä on vauhdittanut erityisesti koronapandemia, joka on pakottanut muun muassa suomalaiset kunnat ja koulut järjestämään opetuksensa ... -
Opettajien käsityksiä työhön liittyvien muutosten yhteydestä työhyvinvointiin
Eskelinen, Nina; Maaranen, Päivi (2017) -
Opettajien työhyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä
Siltovuori, Antti (2022)Tämän tutkielman tarkoitus on perehtyä työhyvinvontiin ja siihen liittyviin tekijöihin, sekä tarkastella työmotivaation yhteyttä työhyvinvointiin. Lisäksi tutkielmassa perehdytään tarkemmin opettajien työhyvinvontiin ja ... -
Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
Väkeväinen, Katariina (2019)Tutkielman aiheena oli opettajien työhyvinvointi. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan luokanopettajien ja aineenopettajien kokemuksia työhyvinvointia edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkielma ... -
Peruskoulun opettajien työn kuormittavuus mielipidekirjoituksissa
Viinikka, Anne-Marjaana; Nuotio, Pirjo (2023)Opettajien työn kuormittavuudesta sekä työtehtävien laajentumisesta on keskusteltu paljon viime vuosina. Kuormittavuus lisää opettajien stressaantumista sekä uupumista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena ...