Henkilöautojen varkaudenestojärjestelmien vertailu
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tässä tutkielmassa vertaillaan perinteisten ja nykyaikaisten henkilöautojen varkaudenestojärjestelmiä sekä arvioidaan niissä olevia riskejä. Aluksi tutkielmassa
esitellään vanhemmissa henkilöautoissa esiintyviä järjestelmiä, jonka jälkeen esitellään uudemmissa henkilöautoissa esiintyviä järjestelmiä. Tutkielmassa raja
niin sanotun perinteisen ja nykyaikaisen henkilöauton välille on vedetty niissä
olevien lukitusjärjestelmien perusteella. Nykyaikaiseksi ajoneuvoksi tutkielmassa puhutaan ajoneuvoja, joissa on niin sanottu PKES-lukitusjärjestelmä (Passive Keyless Entry & Start), eli niin sanottu Keyless Go-järjestelmä. Perinteiseksi
luetaan taas ajoneuvo, jossa on RKE-lukitusjärjestelmä (Remote Keyless Entry),
eli järjestelmä, jolla ajoneuvon ovet pystytään avaamaan avaimella kaukaa autosta. Käsitteiden esittelyn lomassa esitellään myös niissä olevia haavoittuvuuksia sekä niihin kohdistuvia hyökkäystapoja.
Käsitteiden esittelyn jälkeen tutkielmassa tehdään vertailua perinteisten ja
nykyaikaisten henkilöautojen varkaudenestojärjestelmien välillä, riskien arvioinnin näkökulmasta. Samassa kappaleessa esitellään myös tutkielman tulokset ja
vastaus tutkimuskysymykseen ”Ovatko nykyaikaisten henkilöautojen lukitusjärjestelmät turvallisempia kuin perinteisten henkilöautojen?”. Tutkielmassa tultiin tulokseen, että perinteisten henkilöautojen varkaudenestojärjestelmät ovat
parempia, riskien arvioinnin näkökulmasta.
Tutkielman lopussa pohditaan tutkielman tuloksia sekä tutkielmassa olleita
rajoitteita, ja esimerkiksi sitä miten tutkielmassa käytettyä viitekehystä tulisi
käyttää. Tämän lisäksi pohditaan myös, miten ajoneuvojen turvallisuutta tulisi
tutkia jatkossa.
...
This bachelor’s thesis compares the theft prevention systems of traditional and
modern passenger cars and assesses the risks involved. Initially, the thesis
introduces systems found in older passenger cars, followed by systems found in
newer passenger cars. In the thesis, the line between the so-called traditional and
modern passenger cars has been drawn on the basis of the locking systems in
them. Vehicles with a so-called PKES (Passive Keyless Entry & Start) system, or
the so-called Keyless Go system, are considered to be modern. A traditional
passenger car, on the other hand, is a car with an RKE (Remote Keyless Entry)
system, a system that allows the vehicle's doors to be opened with a key away
from the car. During the presentation of the concepts, the vulnerabilities and
some attack methods are also presented.
After the introduction of the concepts, the thesis makes a comparison
between traditional and modern anti-theft systems for passenger cars, from the
perspective of risk assessment. The same section also presents the results of the
thesis and the answer to the research question “Are the locking systems of
modern passenger cars safer than those of traditional passenger cars?”. The study
concluded that anti-theft systems for traditional passenger cars are better from a
risk assessment perspective.
At the end of the thesis, the results of the thesis and the limitations in the
thesis are discussed, for example, how the framework used in the thesis should
be used. In addition to this, how the safety of vehicles should be studied in the
future is also discussed.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
Partanen, Juuso-Petteri (2021)Uusissa autoissa olevien erilaisten järjestelmien ja ominaisuuksien määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana huomattavasti. Niiden hallitsemiseen on täytynyt kehittää uudenlaisia ohjaustapoja, sillä pelkät painikkeet ... -
Henkilöautojen kyberturvallisuus
Rautiainen, Joonas (2021)Henkilöautojen kyberturvallisuus on ajankohtainen aihe, joka tulee nousemaan pian selkeämmin esille. Kyberturvallisuus on otettava paremmin huomioon kaikkien ajoneuvojen kehityksessä. Tutkielmassa havaitaan lisääntyvät ... -
Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus
Mörck, Tobias (2024)Algoritmeihin perustuvat päätökset vaikuttavat yhä enenevissä määrin yhteiskuntaan ja yksittäisiin ihmisiin. Näiden päätösten tutkiminen voidaan nähdä hyvin merkittävänä yhteiskunnalle, sillä algoritmisen päätöksenteon ... -
TARA+AD: Threat Analysis and Risk Assessment for Automated Driving : cybersecurity of road vehicles
Loskin, Ilona (2023)Cybersecurity of road vehicles has become a genuine matter as vehicles are not manufactured anymore as plain mechanical devices but containing numerous amounts of computers and millions of lines of code. The intelligent ... -
The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000
Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.