dc.contributor.advisor | Marttiin, Pentti | |
dc.contributor.author | Paavolainen, Sulo | |
dc.date.accessioned | 2022-06-15T06:03:21Z | |
dc.date.available | 2022-06-15T06:03:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81708 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa vertaillaan perinteisten ja nykyaikaisten henkilöautojen varkaudenestojärjestelmiä sekä arvioidaan niissä olevia riskejä. Aluksi tutkielmassa
esitellään vanhemmissa henkilöautoissa esiintyviä järjestelmiä, jonka jälkeen esitellään uudemmissa henkilöautoissa esiintyviä järjestelmiä. Tutkielmassa raja
niin sanotun perinteisen ja nykyaikaisen henkilöauton välille on vedetty niissä
olevien lukitusjärjestelmien perusteella. Nykyaikaiseksi ajoneuvoksi tutkielmassa puhutaan ajoneuvoja, joissa on niin sanottu PKES-lukitusjärjestelmä (Passive Keyless Entry & Start), eli niin sanottu Keyless Go-järjestelmä. Perinteiseksi
luetaan taas ajoneuvo, jossa on RKE-lukitusjärjestelmä (Remote Keyless Entry),
eli järjestelmä, jolla ajoneuvon ovet pystytään avaamaan avaimella kaukaa autosta. Käsitteiden esittelyn lomassa esitellään myös niissä olevia haavoittuvuuksia sekä niihin kohdistuvia hyökkäystapoja.
Käsitteiden esittelyn jälkeen tutkielmassa tehdään vertailua perinteisten ja
nykyaikaisten henkilöautojen varkaudenestojärjestelmien välillä, riskien arvioinnin näkökulmasta. Samassa kappaleessa esitellään myös tutkielman tulokset ja
vastaus tutkimuskysymykseen ”Ovatko nykyaikaisten henkilöautojen lukitusjärjestelmät turvallisempia kuin perinteisten henkilöautojen?”. Tutkielmassa tultiin tulokseen, että perinteisten henkilöautojen varkaudenestojärjestelmät ovat
parempia, riskien arvioinnin näkökulmasta.
Tutkielman lopussa pohditaan tutkielman tuloksia sekä tutkielmassa olleita
rajoitteita, ja esimerkiksi sitä miten tutkielmassa käytettyä viitekehystä tulisi
käyttää. Tämän lisäksi pohditaan myös, miten ajoneuvojen turvallisuutta tulisi
tutkia jatkossa. | fi |
dc.description.abstract | This bachelor’s thesis compares the theft prevention systems of traditional and
modern passenger cars and assesses the risks involved. Initially, the thesis
introduces systems found in older passenger cars, followed by systems found in
newer passenger cars. In the thesis, the line between the so-called traditional and
modern passenger cars has been drawn on the basis of the locking systems in
them. Vehicles with a so-called PKES (Passive Keyless Entry & Start) system, or
the so-called Keyless Go system, are considered to be modern. A traditional
passenger car, on the other hand, is a car with an RKE (Remote Keyless Entry)
system, a system that allows the vehicle's doors to be opened with a key away
from the car. During the presentation of the concepts, the vulnerabilities and
some attack methods are also presented.
After the introduction of the concepts, the thesis makes a comparison
between traditional and modern anti-theft systems for passenger cars, from the
perspective of risk assessment. The same section also presents the results of the
thesis and the answer to the research question “Are the locking systems of
modern passenger cars safer than those of traditional passenger cars?”. The study
concluded that anti-theft systems for traditional passenger cars are better from a
risk assessment perspective.
At the end of the thesis, the results of the thesis and the limitations in the
thesis are discussed, for example, how the framework used in the thesis should
be used. In addition to this, how the safety of vehicles should be studied in the
future is also discussed. | en |
dc.format.extent | 42 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Henkilöautojen varkaudenestojärjestelmien vertailu | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206153318 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | autot | |
dc.subject.yso | henkilöautot | |
dc.subject.yso | ajoneuvot | |
dc.subject.yso | turvallisuus | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |