dc.contributor.advisor | Moate, Josephine | |
dc.contributor.advisor | Leskinen, Markku | |
dc.contributor.author | Huitula, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2022-06-08T05:23:44Z | |
dc.date.available | 2022-06-08T05:23:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81551 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vapaaehtoisten käsityksiä aikuisten suomen kielen oppijoiden itsesäätelevästä oppimisesta ja vapaaehtoisten käyttämistä pedagogisista keinoista sen tukemiseksi sekä syventää ymmär-rystä itsesäätelevän oppimisen ja pedagogisten keinojen välisestä suhteesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui neljän vapaaehtoisen teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisen, abduktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Pintrichin (2004) itseohjautuvan oppimisen viitekehystä, sekä van de Polin ja kumppaneiden (2010) pedagogisten keinojen viitekehystä käytettiin ohjaamaan aineiston analyysia.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat Pintrichin (2004) itsesäätelevän oppimisen viitekehyksen, vaikkakin tulokset käyttäytymisen ja kontekstin osa-alueilla jäivät vähäisiksi. Vapaaehtoiset myös käyttivät kaikkia van de Polin (2010) kuvaamia pedagogisia keinoja ohjauksessaan. Näiden keinojen lisäksi keskustelut pedagogisena keinona olivat suuressa osassa ohjausta.
Tulokset viittaavat siihen, että itseohjautuva oppiminen ja sen tukeminen ovat suurimmaksi osaksi tasapainossa. Vapaaehtoiset saattavat kuitenkin tarjota tukea paikoin intuitiivisesti arvioimatta ensin oppijan tarpeita. Lisäksi erityisesti keskustelut tukemisen keinona vaativat lisää tutkimusta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vapaaehtoisten koulutuksessa ja ne voivat antaa tietoa aikuisten suomen kielen oppijoiden kanssa työskenteleville ammattilaisille. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of the study was to explore volunteers’ perceptions on adult Finnish language learners’ self-regulated learning skills (SRL) and the scaffolding strategies the volunteers use to support SRL in a learning club for adult Finnish language learners organized by a third sector operator in Fin-land. In addition, the purpose was to deepen the understanding about the relationship between SRL and scaffolding in this particular context. This study draws from the social-cultural understanding of learning.
The study was conducted as a qualitative case study, and the data consisted of semi-structured, thematic interviews of four volunteers. The data was analyzed through qualitative, abductive content analysis. Pintrich’s (2004) framework of SRL and van de Pol et. al.’s (2010) scaffolding framework were used to guide the analysis of the data.
The findings indicated that the volunteers had perceived various SRL skills in all areas of the Pintrich’s (2004) framework, although findings in the areas of behavior and context were scarce. Similarly, the study confirmed van de Pol et. al.’s (2010) scaffolding framework. In addition, conversation as scaffolding strategy was found.
The findings both validated and expanded upon previous understandings of SRL and scaffolding in the context of adult Finnish language learners. The findings suggest that the perceived SRL and scaffolding response are mostly in balance. However, the inconsistent balance in places indicate that the provided support might not always be tailored to the learner. Additionally, especially conversations as a scaffolding method need further study. The findings of this study can be used in the volunteer training in the future. They may as well inform practitioners working with adult Finnish language learners. | en |
dc.format.extent | 89 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | self-regulated learning | |
dc.subject.other | scaffolding | |
dc.subject.other | adult language learner | |
dc.title | Volunteer perceptions on adult Finnish language learners’ self-regulated learning and scaffolding it | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206083164 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | aikuiset | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | vapaaehtoistyö | |
dc.subject.yso | adults | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | volunteer work | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |