Volunteer perceptions on adult Finnish language learners’ self-regulated learning and scaffolding it
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vapaaehtoisten käsityksiä aikuisten suomen kielen oppijoiden itsesäätelevästä oppimisesta ja vapaaehtoisten käyttämistä pedagogisista keinoista sen tukemiseksi sekä syventää ymmär-rystä itsesäätelevän oppimisen ja pedagogisten keinojen välisestä suhteesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui neljän vapaaehtoisen teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisen, abduktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Pintrichin (2004) itseohjautuvan oppimisen viitekehystä, sekä van de Polin ja kumppaneiden (2010) pedagogisten keinojen viitekehystä käytettiin ohjaamaan aineiston analyysia.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat Pintrichin (2004) itsesäätelevän oppimisen viitekehyksen, vaikkakin tulokset käyttäytymisen ja kontekstin osa-alueilla jäivät vähäisiksi. Vapaaehtoiset myös käyttivät kaikkia van de Polin (2010) kuvaamia pedagogisia keinoja ohjauksessaan. Näiden keinojen lisäksi keskustelut pedagogisena keinona olivat suuressa osassa ohjausta.
Tulokset viittaavat siihen, että itseohjautuva oppiminen ja sen tukeminen ovat suurimmaksi osaksi tasapainossa. Vapaaehtoiset saattavat kuitenkin tarjota tukea paikoin intuitiivisesti arvioimatta ensin oppijan tarpeita. Lisäksi erityisesti keskustelut tukemisen keinona vaativat lisää tutkimusta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vapaaehtoisten koulutuksessa ja ne voivat antaa tietoa aikuisten suomen kielen oppijoiden kanssa työskenteleville ammattilaisille.
...
The purpose of the study was to explore volunteers’ perceptions on adult Finnish language learners’ self-regulated learning skills (SRL) and the scaffolding strategies the volunteers use to support SRL in a learning club for adult Finnish language learners organized by a third sector operator in Fin-land. In addition, the purpose was to deepen the understanding about the relationship between SRL and scaffolding in this particular context. This study draws from the social-cultural understanding of learning.
The study was conducted as a qualitative case study, and the data consisted of semi-structured, thematic interviews of four volunteers. The data was analyzed through qualitative, abductive content analysis. Pintrich’s (2004) framework of SRL and van de Pol et. al.’s (2010) scaffolding framework were used to guide the analysis of the data.
The findings indicated that the volunteers had perceived various SRL skills in all areas of the Pintrich’s (2004) framework, although findings in the areas of behavior and context were scarce. Similarly, the study confirmed van de Pol et. al.’s (2010) scaffolding framework. In addition, conversation as scaffolding strategy was found.
The findings both validated and expanded upon previous understandings of SRL and scaffolding in the context of adult Finnish language learners. The findings suggest that the perceived SRL and scaffolding response are mostly in balance. However, the inconsistent balance in places indicate that the provided support might not always be tailored to the learner. Additionally, especially conversations as a scaffolding method need further study. The findings of this study can be used in the volunteer training in the future. They may as well inform practitioners working with adult Finnish language learners.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners
Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013) -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Rahela, Elina (2014)Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ... -
Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training
Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ... -
Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities
Romo, Reetta (2015)Oppiminen on vahvasti sidoksissa identiteettiin, sillä se voi saada aikaan muutoksen ihmisessä niin ajatuksen, toiminnan kuin tekojenkin tasolla. Vieraan kielen oppimista onkin verrattu uuden identiteetin omaksumiseen, ...