”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kiistanalaiset yhteiskunnalliset aiheet liittyvät aikamme ratkaisemattomiin ongelmiin ja niihin liittyviin vastakkaisten näkökulmien välisiin ristiriitoihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta ja minkälaisia haasteita ja onnistumisia he ovat kokeneet aiheita käsitellessään. Lisäksi selvitettiin mitä kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettaminen vaatii opettajalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin neljältä luokanopettajalta, joilla oli suoritettuna vähintään yhteiskuntatieteiden, historian, teologian, elämänkatsomustiedon, psykologian tai filosofian perusopinnot. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita käsitellään kouluissa jonkin verran, mutta aiheiden käsittely on kuitenkin melko satunnaista ja pintapuolista. Kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisen haasteet liittyivät muun muassa oppilaiden moninaisiin taustoihin ja siihen miten ne otetaan sensitiivisesti huomioon kiistanalaisuuksia käsiteltäessä. Tutkimuksessa havaitut opettajalta vaadittavat ominaisuudet kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita käsiteltäessä olivat sensitiivisyys, puolueettomuus, pedagoginen ammattitaito, dialogisuus sekä yhteiskunnallinen tieto ja kiinnostus. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että dialogi on ensisijainen opetusmenetelmä kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita opetettaessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29044]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
HOJKS-oppilas tavallisella luokalla : luokanopettajien kokemuksia erityisoppilaan opettamisesta
Sundqvist, Margit (2002) -
”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
Kurkinen, Hanna (2018)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Litteroidun haastatteluaineiston ...