TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen
Internetin kehittyessä erilaisten keskustelusivustojen suosio kasvoi, mikä loi pohjaa sosiaalisen median keskustelualustoille. Sosiaalisen median keskustelualustojen kehittyessä syntyi muita sosiaalisen median alustoja, kuten Tiktok. Tiktok syntyi kuluttajien tarpeiden muuttuessa. Sovelluksen ollessa vielä melko uusi, sen tunnistettavuus ja käyttäjämäärät ovat kasvaneet huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Tunnistettavuuden ja kävijämäärien kasvusta huolimatta Tiktokin vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen on tutkittu melko vähän. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää sosiaalisen median, erityisesti Tiktokin vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkielman tarkoituksena on auttaa yksilöitä tunnistamaan sosiaalisen median ja Tiktokin vaikutuksia omaan kuluttajakäyttäytymiseensä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että Tiktok -sovelluksella on vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen, erityisesti nuorilla. Kuluttajan on helpompi tehdä päätös tuotteesta tai palvelusta, jos useat muut kuluttajat tai sosiaalisen median vaikuttaja esittelee sitä. Sovellus on vielä melko uusi, joten sen vaikutuksia käyttäjien kuluttajakäyttäytymiseen on tutkittu tähän mennessä vähän. Kirjallisuuskatsaus korostaakin tarvetta siihen, että tulevaisuudessa sosiaalisen median ja erityisesti Tiktokin vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen tulisi tutkia enemmän.
...
As the Internet evolved, the popularity of various discussion sites grew, laying the foundations for social media chat platforms. As social media chat platforms evolved, other social media platforms emerged, such as Tiktok. Tiktok was born as consumer needs changed. With the app still fairly new, its recognizability and user numbers have increased considerably over the past few years. Despite the increase in identification and visitor numbers, Tiktok's im-pact on consumer behaviour has been studied quite a bit. The purpose of this bachelor's thesis is to examine the effects of social media, especially Tiktok, on consumer behaviour. The purpose of the thesis is to help individuals identify the effects of social media and Tiktok on their own consumer behaviour. The thesis has been carried out as a literature review. The results of the literature review show that Tiktok has implications for consumer behaviour, especially among young people. It is easier for the consumer to make a decision about a product or service if it is presented by several other consumers or by a social media influencer. The app is still quite new, so little research has been done so far into its impact on users' consumer behaviour. The literature review there-fore emphasizes the need for more research into the impact of social media, especially Tiktok, on consumer behaviour in the future.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Oikarinen, Iida (2023)Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ... -
Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen
Pasanen, Miika (2022)Digitalisaatio on vaikuttanut laajasti yhteiskuntamme jokaiseen osa-alueeseen. Journalismi ja sen kulutus ei ole tässä poikkeus vaan elämme mediamurroksen aikaa. Digitalisaatio on muuttanut uutismedioiden toimintatapoja, ... -
Becoming TikTok Famous : Strategies for Global Brands to Engage Consumers in an Emerging Market
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo; Asiati, Diah Isnaini (SAGE Publications, 2023)This study examines the effects of content characteristics (i.e., informational and emotional characteristics), language, and nonverbal information on social media engagement (SME; i.e., likes, shares, and comments) in the ... -
Elektroninen suosittelumarkkinointi blogeissa : viestijän ja viestin sisällön vaikutukset eWOM-viestinnän uskottavuuteen ja kuluttajakäyttäytymiseen
Ranta, Emma (2015)Blogien lukeminen ja sen myötä markkinointi blogeissa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Blogit tarjoavat mahdollisuuden jakaa reaaliajassa multimediasisältöjä tuhansille blogin aiheesta kiinnostuneille lukijoille. ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ...