Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana
Keväällä 2020 koronapandemian rajoitustoimina Suomen koulujen ja oppilaitosten lähiopetus lakkautettiin ja tilalle järjestettiin korvaavaa opetusta, kuten etäopetusta. Tätä poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden kevättä kutsutaan koronakevääksi. Opettajien työ koronakeväänä sai runsaasti näkyvyyttä Opettajalehdessä, joka on opettajien edunvalvontaan keskittynyt journalistinen aikakauslehti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Opettaja-lehti käsittelee opettajan työtä koronakeväänä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä. Koronakevään opettajan työtä käsittelevät Opettaja-lehden tekstit koodattiin ja luokiteltiin teemoihin aineistolähtöisesti. Opettajan työtä kuvaaviksi teemoiksi muodostuivat tieto- ja viestintäteknologia, opetuksen suunnittelu ja toteutus, oppimisen arviointi ja
tuki, vuorovaikutus oppijoiden kanssa, työhyvinvointi ja kollegiaalisuus.
Näistä teemoista työhyvinvointi -teema sekä opetuksen suunnittelu ja toteutus -teeman sisällöllinen osa-alue luovuus ja soveltaminen olivat esillä koko
koronakevään. Muissa teemoissa oli ajallisesti enemmän vaihtelua. Opettaja-lehti
toi esiin eniten varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opettajien työtä osittain yhtenevillä aiheilla, mutta muut koulutusasteet olivat vähemmän edustettuina.
Opettaja-lehden edunvalvonnallista tarkoitusta tukee kirjoituksissa korostuneena olleet työhyvinvoinnilliset sisällöt. Opettaja-lehden teksteistä nousi esiin
kirjoitukset terveyshuolista, jotka eivät ole olleet esillä aiemmissa tutkimuksissa.
Jatkotutkimuksen kautta tulisi saada lisää ymmärrystä siitä, miten koronakevät
vaikutti opettajien kokemuksiin työterveydestä. Lisäksi opettajan työtä koronakeväänä eri medioiden käsittelemänä tulisi tutkia lisää, jotta eri medioiden
välittämistä kuvista voitaisi tehdä vertailevaa analyysiä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus liikunnan etäopetuksessa covid-19-pandemian aikana
Ek, Eino; Eerola, Anna (2023)Keväällä 2020 suomalaisessa koulujärjestelmässä siirryttiin etäopetukseen koronaviruspandemian vuoksi. Koska Suomessa ei ole aiemmin järjestetty laajamittaista liikunnan etäopetusta, on sen tutkiminen aiheellista. Tässä ... -
Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa
Karjula, Johanna (2018)Tässä kvalitatiivisessa, aineistolähtöisessä tutkimuksessa suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitystä ja kritiikkiä lähestytään opettajalehdessä julkaistujen mielipidekirjoitusten ja kolumnien kautta. Merkitykset ... -
Korona opettajan osaamisen haastajana
Warinowski, Anu; Metsäpelto, Riitta-Leena; Heikkilä, Mirva; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu ... -
Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä
Hakala, Katariina; Raudasoja, Ida-Maria; Raudasoja, Anu; Lakkala, Suvi; Pirttimaa, Raija; Kiuru, Eerika (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Ammatillisen koulutuksen opetusmenetelmät ovat kehittyneet koronapandemian vauhdittamina ja uusia opetuksen digitaalisia ratkaisuja on etsitty ja löydetty. Etätyöskentelyä ja lähiopetusta on yhdistetty digitaalisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.