Show simple item record

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorLapveteläinen, Wilhelmiina
dc.date.accessioned2022-06-03T09:53:19Z
dc.date.available2022-06-03T09:53:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81441
dc.description.abstractKeväällä 2020 koronapandemian rajoitustoimina Suomen koulujen ja oppilaitosten lähiopetus lakkautettiin ja tilalle järjestettiin korvaavaa opetusta, kuten etäopetusta. Tätä poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden kevättä kutsutaan koronakevääksi. Opettajien työ koronakeväänä sai runsaasti näkyvyyttä Opettajalehdessä, joka on opettajien edunvalvontaan keskittynyt journalistinen aikakauslehti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Opettaja-lehti käsittelee opettajan työtä koronakeväänä. Tutkimus toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä. Koronakevään opettajan työtä käsittelevät Opettaja-lehden tekstit koodattiin ja luokiteltiin teemoihin aineistolähtöisesti. Opettajan työtä kuvaaviksi teemoiksi muodostuivat tieto- ja viestintäteknologia, opetuksen suunnittelu ja toteutus, oppimisen arviointi ja tuki, vuorovaikutus oppijoiden kanssa, työhyvinvointi ja kollegiaalisuus. Näistä teemoista työhyvinvointi -teema sekä opetuksen suunnittelu ja toteutus -teeman sisällöllinen osa-alue luovuus ja soveltaminen olivat esillä koko koronakevään. Muissa teemoissa oli ajallisesti enemmän vaihtelua. Opettaja-lehti toi esiin eniten varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opettajien työtä osittain yhtenevillä aiheilla, mutta muut koulutusasteet olivat vähemmän edustettuina. Opettaja-lehden edunvalvonnallista tarkoitusta tukee kirjoituksissa korostuneena olleet työhyvinvoinnilliset sisällöt. Opettaja-lehden teksteistä nousi esiin kirjoitukset terveyshuolista, jotka eivät ole olleet esillä aiemmissa tutkimuksissa. Jatkotutkimuksen kautta tulisi saada lisää ymmärrystä siitä, miten koronakevät vaikutti opettajien kokemuksiin työterveydestä. Lisäksi opettajan työtä koronakeväänä eri medioiden käsittelemänä tulisi tutkia lisää, jotta eri medioiden välittämistä kuvista voitaisi tehdä vertailevaa analyysiä.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropettajan työ
dc.subject.otherkoronakevät
dc.subject.otherOpettaja-lehti
dc.titleOpettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206033059
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoetäopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record