dc.contributor.advisor | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Lapveteläinen, Wilhelmiina | |
dc.date.accessioned | 2022-06-03T09:53:19Z | |
dc.date.available | 2022-06-03T09:53:19Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81441 | |
dc.description.abstract | Keväällä 2020 koronapandemian rajoitustoimina Suomen koulujen ja oppilaitosten lähiopetus lakkautettiin ja tilalle järjestettiin korvaavaa opetusta, kuten etäopetusta. Tätä poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden kevättä kutsutaan koronakevääksi. Opettajien työ koronakeväänä sai runsaasti näkyvyyttä Opettajalehdessä, joka on opettajien edunvalvontaan keskittynyt journalistinen aikakauslehti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Opettaja-lehti käsittelee opettajan työtä koronakeväänä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä. Koronakevään opettajan työtä käsittelevät Opettaja-lehden tekstit koodattiin ja luokiteltiin teemoihin aineistolähtöisesti. Opettajan työtä kuvaaviksi teemoiksi muodostuivat tieto- ja viestintäteknologia, opetuksen suunnittelu ja toteutus, oppimisen arviointi ja
tuki, vuorovaikutus oppijoiden kanssa, työhyvinvointi ja kollegiaalisuus.
Näistä teemoista työhyvinvointi -teema sekä opetuksen suunnittelu ja toteutus -teeman sisällöllinen osa-alue luovuus ja soveltaminen olivat esillä koko
koronakevään. Muissa teemoissa oli ajallisesti enemmän vaihtelua. Opettaja-lehti
toi esiin eniten varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opettajien työtä osittain yhtenevillä aiheilla, mutta muut koulutusasteet olivat vähemmän edustettuina.
Opettaja-lehden edunvalvonnallista tarkoitusta tukee kirjoituksissa korostuneena olleet työhyvinvoinnilliset sisällöt. Opettaja-lehden teksteistä nousi esiin
kirjoitukset terveyshuolista, jotka eivät ole olleet esillä aiemmissa tutkimuksissa.
Jatkotutkimuksen kautta tulisi saada lisää ymmärrystä siitä, miten koronakevät
vaikutti opettajien kokemuksiin työterveydestä. Lisäksi opettajan työtä koronakeväänä eri medioiden käsittelemänä tulisi tutkia lisää, jotta eri medioiden
välittämistä kuvista voitaisi tehdä vertailevaa analyysiä. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | opettajan työ | |
dc.subject.other | koronakevät | |
dc.subject.other | Opettaja-lehti | |
dc.title | Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206033059 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |