Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTakala, Tuomo
dc.contributor.authorHurskainen, Hannele
dc.date.accessioned2022-06-01T07:39:10Z
dc.date.available2022-06-01T07:39:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81395
dc.description.abstractTyöhyvinvoinnin johtaminen on tärkeimpiä asioita organisaation toiminnassa. Sen kehittäminen on merkittävin yksilön työhyvinvointia lisäävä tekijä, joten siihen panostaminen on sijoitus yrityksen tulevaisuuteen. Tässä tutkimuksessa perehdyttiin työhyvinvointiin esimiehen kokemana. Esimiesten näkemyksiä työhyvinvoinnin johtamisesta ja sen kehittämisestä selvitettiin kuvaamalla organisaation työhyvinvoinnin nykytilannetta. Lisäksi tutkittiin esimiehen omaa työhyvinvointia, tuen tarvetta ja riittävyyden kokemuksia. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohteena oli kahdeksan esimiestä teknologiateollisuuden alalla toimivasta suomalaisesta suuryrityksestä. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä ja tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat työhyvinvointi ja työhyvinvoinnin johtaminen. Työhyvinvointi oli esimiehille jaksamista niin työssä kuin vapaa-ajalla. Sopiva työnkuormitus ja merkityksellinen työ koettiin tärkeinä voimavaroja lisäävinä tekijöinä. Työhyvinvoinnin johtamiseen yhdistettiin muun muassa hyvät vuorovaikutustaidot ja tavoitteiden selkeä jalkauttaminen. Esimiehen rooli työhyvinvoinnin johtamisessa nähtiin erittäin tärkeänä. Oikeudenmukainen kohtelu, hyvä työn organisointi ja työnteon edellytysten varmistaminen nähtiin esimiehen tärkeimpinä tehtävinä. Näillä tekijöillä on selvä yhteys riittävyyden tunteen kehittymiseen ja sitä kautta parempaan työhyvinvointiin. Työhyvinvoinnin johtamiseen esimiehet kaipasivat lisää tukea ylemmältä johdolta, omalta esimieheltä ja HR:ltä. Työhyvinvoinnin johtamisen pitäisi olla vahvemmin osa toimintastrategiaa, jotta se huomioitaisiin paremmin kaikessa organisaation toiminnassa. Tutkimuksen perusteella organisaatiossa voidaan kehittää työhyvinvoinnin johtamista esimiesten näkemyksiin perustuen.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyöhyvinvoinnin johtaminen
dc.subject.otheresimies
dc.subject.otherriittämättömyys
dc.titleTyöhyvinvointi esimiehen kokemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206013019
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysoesihenkilötyö
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoesihenkilöt
dc.subject.ysoesimiestyö
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysotyökyky
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot