Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus keskittyy suomea äidinkielenään puhuviin opettajiin, jotka työskentelevät tällä hetkellä opetustehtävissä Ruotsissa ja opettavat toisella kielellään eli ruotsiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia positiivisia kokemuksia ja mahdollisia haasteita suomalaiset opettajat ovat kohdanneet opettaja-oppilas-vuorovaikutuksessa Ruotsissa ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet positiivisiin kokemuksiin ja mahdollisiin haasteisiin. Pohjana vuorovaikutuksen tutkimiselle toimi opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen tutkimiseen kehitetty malli Teaching Through Interaction (TTI) ja tämän mallin hyödyntämisessä keskityttiin siihen, millaisia kokemuksia suomalaisilla opettajilla on ollut erityisesti tunnetuen, ryhmänhallinnan ja ohjauksellisen tuen kuuden eri osa-alueen toteutumisesta Ruotsin kouluissa.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimukseen osallistui viisi haastateltavaa opettajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että sekä kie-lelliset tekijät että kulttuurisiin eroihin liittyvät tekijät olivat vaikuttaneet positiivisesti vuorovaikutukseen liittyviin kokemuksiin, mutta nämä tekijät olivat myös aiheuttaneet haasteita vuorovaikutuksessa. Näiden tekijöiden lisäksi myös oppilas- ja koulukohtaiset tekijät sekä oppiainekohtaiset ja opettajien koulutukseen liittyvät tekijät olivat vaikuttaneet niin positiivisesti vuorovaikutukseen kuin aiheuttaneet haasteitakin. Suuria haasteita opetuksen ja vuorovaikutuksen toteuttamisessa ruotsiksi ei esiintynyt. Tähän on vaikuttanut kielitaidon kehityksen lisäksi varmasti osaltaan se, että monella opettajalla oli hyvä pohja ruotsin kielessä ennen Ruotsiin muuttoa ja moni oli saanut jo kokemuksia ruotsiksi työskentelystä ennen nykyistä työpaikkaansa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
Mustikkamaa, Mirjami (2014)Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ruotsin opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta suomalaisessa peruskoulussa sekä opettajien käsityksiä omista taidoistaan opettaa ja kohdata maahanmuuttajataustaisia ... -
Sjukskötarstuderandes erfarenheter av tvåspråkighet under praktikperioder och uppfattningar om svenskstudier i yrkeshögskolan
Järvelä, Johanna (2015)Tutkimus keskittyy suomenkielisiin sairaan- ja terveydenhoito-opiskelijoihin, jotka opiskelevat Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa ja joiden koulutus käsittää usein harjoittelujaksoja kaksikielisissä työympäristöissä. ... -
Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
Raja, Aleksiina (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten käsityksiä suullisesta kielitaidosta, sen tärkeydestä ja oppimisesta sekä miten he itse määrittelevät kyseisen käsitteen. Pääpaino tutkimuksessa on opiskelijoiden ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ... -
"Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ...