Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiviniemi, Anne-Laure
dc.contributor.authorHoikkaniemi, Vilma
dc.date.accessioned2022-05-30T07:41:55Z
dc.date.available2022-05-30T07:41:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81344
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aiheena on suullista kielitaitoa kehittävät tehtävät Escalier-oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka ne kehittyvät alkeellisemmalta tasolta edistyneemmälle tasolle sekä, kuinka ne vastaavat opetussuunnitelman tavoitteita ja taitotasoja. Tutkimus sijoittuu didaktiikan tieteenalalle ja siinä erityisesti kommunikatiiviseen lähestymistapaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia suullisia tehtäviä Escalier-oppikirjasarjassa on, ja kuinka ne kehittyvät taitotasojen mukaisesti suullisen kielitaidon kehittyessä. Tutkimuksen korpuksena on Escalier-kirjasarjan ensimmäinen ja viimeinen osa, mikä mahdollistaa tehtävien kehityksen tarkastelun parhaiten. Aineistoa analysoidaan ensin määrällisellä tutkimustavalla havainnollistamalla tilastollisesti suullisten tehtävien määrää kokonaisuudessaan ja sen jälkeen niiden määrää muihin tehtäviin verrattuna. Laadullisella sisällönanalyysilla tehtävät luokiteltiin pienempiin kategorioihin, jotta sen jälkeen oli mahdollista analysoida tarkemmin tehtäviä jokaisesta kategoriasta. Analyysin pohjalta voidaan todeta, että Escalier 1 kirjassa on yhteensä 21 suullista tehtävää ja Escalier 4 puolestaan 15 tehtävää. Verrattaessa suullisten tehtävien määrää muihin tehtäviin, kävi ilmi, että näistä tehtävistä ainoastaan kulttuuri- ja kuuntelutehtäviä oli vähemmän kuin suullisia tehtäviä. Kirjallisia kielioppi- ja sanastotehtäviä oli huomattavasti enemmän kuin muita tehtäviä, eli voidaan todeta, että kirjallisesti tuotettavat tehtävät ovat tässä oppikirjasarjassa vallitsevia. Tehtävät jaettiin ensin neljään pääkategoriaan ja sitten myös seitsemään pienempään kategoriaan, jotka on nimetty tehtävänantojen mukaisesti, lukuun ottamatta yhtä kategoriaa. Lopputulos on se, että Escalier oppikirjasarjan suulliset tehtävät vastaavat hyvin oppikirjan omaa taitotasoa eli Escalier 1 kirjan tehtävät vastaavat tasoa A1 ja Escalier 4 tehtävät puolestaan tasoja A2 tai B1. Escalier kirjasarjan tehtävät kehittävät monipuolisesti oppijan suullista kielitaitoa: niin kielellisiä, sosiolingvistisiä kuin strategisia taitojakin.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofr
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleAnalyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205302967
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysodidaktiikka
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright