Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier
Tämän tutkimuksen aiheena on suullista kielitaitoa kehittävät tehtävät Escalier-oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka ne kehittyvät alkeellisemmalta tasolta edistyneemmälle tasolle sekä, kuinka ne vastaavat opetussuunnitelman tavoitteita ja taitotasoja. Tutkimus sijoittuu didaktiikan tieteenalalle ja siinä erityisesti kommunikatiiviseen lähestymistapaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia suullisia tehtäviä Escalier-oppikirjasarjassa on, ja kuinka ne kehittyvät taitotasojen mukaisesti suullisen kielitaidon kehittyessä. Tutkimuksen korpuksena on Escalier-kirjasarjan ensimmäinen ja viimeinen osa, mikä mahdollistaa tehtävien kehityksen tarkastelun parhaiten. Aineistoa analysoidaan ensin määrällisellä tutkimustavalla havainnollistamalla tilastollisesti suullisten tehtävien määrää kokonaisuudessaan ja sen jälkeen niiden määrää muihin tehtäviin verrattuna. Laadullisella sisällönanalyysilla tehtävät luokiteltiin pienempiin kategorioihin, jotta sen jälkeen oli mahdollista analysoida tarkemmin tehtäviä jokaisesta kategoriasta. Analyysin pohjalta voidaan todeta, että Escalier 1 kirjassa on yhteensä 21 suullista tehtävää ja Escalier 4 puolestaan 15 tehtävää. Verrattaessa suullisten tehtävien määrää muihin tehtäviin, kävi ilmi, että näistä tehtävistä ainoastaan kulttuuri- ja kuuntelutehtäviä oli vähemmän kuin suullisia tehtäviä. Kirjallisia kielioppi- ja sanastotehtäviä oli huomattavasti enemmän kuin muita tehtäviä, eli voidaan todeta, että kirjallisesti tuotettavat tehtävät ovat tässä oppikirjasarjassa vallitsevia. Tehtävät jaettiin ensin neljään pääkategoriaan ja sitten myös seitsemään pienempään kategoriaan, jotka on nimetty tehtävänantojen mukaisesti, lukuun ottamatta yhtä kategoriaa. Lopputulos on se, että Escalier oppikirjasarjan suulliset tehtävät vastaavat hyvin oppikirjan omaa taitotasoa eli Escalier 1 kirjan tehtävät vastaavat tasoa A1 ja Escalier 4 tehtävät puolestaan tasoja A2 tai B1. Escalier kirjasarjan tehtävät kehittävät monipuolisesti oppijan suullista kielitaitoa: niin kielellisiä, sosiolingvistisiä kuin strategisia taitojakin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Les exercices et la méthodologie de la production orale dans la série de manuels Voilà!
Tyrväinen, Jenna (2011)Monet kokevat, että koulussa ei opi puhumaan vieraita kieliä, kuitenkin juuri suullista kielitaitoa kaivattai-siin niin vapaa-ajalla kuin työssä kansainvälisissä viestintätilanteissa. Suullisen kielitaidon merkitykseen on ... -
Étude comparative des stratégies de communication dans les séries de manuels Escalier et On the go
Jaatinen, Jenni (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja vertailla, kuinka ranskan oppikirjasarja Escalier ja englannin oppikirjasarja On the Go huomioivat sisällössään erilaiset viestintästrategiat, tukien näin samalla suullisen ... -
Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
Neuvonen, Sarianna (2015)Tutkielman kohteena on lukion ranskan opetukseen suunnatun Escalier -kirjasarjan tehtävien pragmaattinen sisältö. Tutkielman kohteeksi valikoitui pragmatiikka, koska se on kielitaidon osa-alue joka jää usein esimerkiksi ... -
Analyse des exercices de prononciation du manuel J’aime 1 à l’aune des directives générales pour l’enseignement au collège et au lycée
Tikanmäki, Katriina (2017)Työn tarkoituksena oli tutkia ranskan kielen oppikirjan J’aime 1:sen ääntämisharjoituksia ja sitä, onko niissä noudatettu uusimpia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteita. J’aime-kirjasarja on tehty yläkoulus-sa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.