dc.contributor.advisor | Sainio, Miia | |
dc.contributor.advisor | Merjonen, Päivi | |
dc.contributor.author | Haatainen, Jenny | |
dc.contributor.author | Kohvakka, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2022-05-30T07:22:51Z | |
dc.date.available | 2022-05-30T07:22:51Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81339 | |
dc.description.abstract | Kouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen
vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on olennainen
merkitys. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme jaetun vastuun, palvelevan johtajuuden ja työhyvinvoinnin johtamisen näyttäytymistä kouluyhteisöissä sekä
näiden näkökulmien yhteyttä henkilöstön tyytyväisyyteen hyvinvointityössä.
Tutkimus on osa Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hanketta. Kyselytutkimukseen osallistui vuoden 2020 tammikuussa 437 henkilökunnan jäsentä 48 Keski-Suomen koulusta. Analyysimenetelminä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, keskiarvotarkastelua sekä lineaarista regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat, että kaikki johtamisen näkökulmat näyttäytyvät tärkeänä hyvinvointityölle. Etenkin jaettu vastuu oli yhteydessä henkilöstön hyvinvointityöhön tyytyväisyyteen. Palveleva johtajuus selitti itsenäisesti tyytyväisyyttä itse toteutettavaan hyvinvointityöhön, kun taas työhyvinvoinnin johtaminen koulun yhteiseen työhön. Laadullisessa analyysissa korostui lisäksi
resurssien merkitys hyvinvointityön johtamiseen liittyvänä seikkana.
Tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa kouluyhteisöjen hyvinvointia edistävän työn johtamisesta. Koko yhteisön osallistaminen työhön on keskeistä ja
henkilöstön hyvinvointiin panostamisen tulee olla itsestäänselvä osa hyvinvointityön johtajuutta. Syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi hyvinvointityön
johtamista tulee kuitenkin tarkastella myös kouluorganisaation rajat ylittäen. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | jaettu johtajuus | |
dc.subject.other | palveleva johtajuus | |
dc.subject.other | työhyvinvoinnin johtaminen | |
dc.subject.other | yhteisöllinen hyvinvointityö | |
dc.title | ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205302962 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |