dc.contributor.advisor | Skinnari, Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Strömmer, Maiju | |
dc.contributor.advisor | Iikkanen, Päivi | |
dc.contributor.author | Pasanen, Sara | |
dc.date.accessioned | 2022-05-27T10:57:21Z | |
dc.date.available | 2022-05-27T10:57:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81325 | |
dc.description.abstract | Globalisoituvassa maailmassa monikielisyys voidaan nähdä niin voimavarana kuin myös yksilön vahvuutena ja monipuolisena resurssina. Maahanmuuton ansiosta monikielisten oppilaiden määrä on lisääntynyt Suomen kouluissa. Kysymys kuuluukin, millaisia valmiuksia tulevaisuuden opettajilla eli nykyisillä opettajaopiskelijoilla on liittää omaan pedagogiseen ammattitaitoonsa monikielisyyttä sekä kielitietoisuutta.
Tutkimukseni tarkastelee Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (Opetushallitus: 2014) monikielisen pedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi tutkin millaisia valmiuksia opettajaopiskelijoille mahdollisesti annetaan Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkin eritoten, miten monikielisyyden sekä kielitietoisuuden käsitteet tuodaan esille perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus, 2014) sisällöissä, sekä miten monikielinen pedagogiikka on läsnä opettajankoulutuksen sisällöissä. Aineiston analyysi noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita, joten keskityn tutkimuksessani havainnoimaan aineistosta nousevia erilaisia ilmiöitä sekä niiden välisiä merkityksiä.
Tutkielmani tulokset osoittavat monikielisen pedagogiikan olevan yksi keskeisimpiä sisältöjä nykyisessä perusopetuksen opetussuunnitelmassa sekä Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen kulmakivistä. Kuitenkin, jotta nämä asiat tulisivat laajemmin tietoisuuteen, tarvittaisiin opettajien yhteistyötä sekä laajamittaista rakenteiden muutosta yhteiskunnallisella tasolla. | fi |
dc.format.extent | 30 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | language awareness | |
dc.subject.other | curriculum | |
dc.subject.other | teacher education | |
dc.subject.other | multilingual pedagogy | |
dc.title | Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205272948 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | multilingualism | |
dc.subject.yso | teacher training | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | curricula | |