Suomalaisten pankkien veroraportointi ja raportoinnin kehitys
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Yritysvastuuajattelu on pitkään mielletty osaksi ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvä tekoja, mutta taloudellinen osa-alue on jäänyt hieman taka-alalle vastuuraportoinnin saralla. Verokysymykset on liitetty osaksi vastuullisuutta melko myöhään, mutta sidosryhmät ovat viime aikoina lisänneet vaatimuksiaan myös vastuullista veronmaksua ja veroraportointia kohtaan. Vapaaehtoisen raportoinnin kasvusta päätellen yritykset ovat selkeästi ymmärtäneet ja kokeneet veroraportoinnin sidosryhmille aiempaa merkittävämmäksi vastuun osa-alueeksi, johon halutaan panostaa jatkossa yhä enemmän. Tutkimuksessa perehdyttiin tarkemmin pankkien veroraportoinnin teemoihin, ja analysoitiin myös teemojen pohjalta raportoinnin kehitystä. Tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä veroraportoinnin osuudesta pankkien yritysvastuuraportoinnin kentällä. Tutkimusaineistona käytettiin Suomen suurimpien pankkien julkisia raportteja vuosilta 2014, 2017 ja 2020 ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Veroraportoinnilla on mahdollista vastata sidosryhmien kasvaviin vaatimuksiin avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä, joten näkökulmana hyödynnettiin myös sidosryhmäteoriaa.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että Suomen suurimpien pankkien veroraportointi on kehittynyt kokonaisuutena vuodesta 2014 vuoteen 2020. Sidosryhmien kasvaneet läpinäkyvyysvaatimukset ovat lisänneet etenkin kansainvälisempien Nordean ja Danske Bankin osalta vastuulliseen veronmaksuun sekä talousrikollisuuden ja veronkierron ehkäisyyn liittyvää veroraportointia. OP sen sijaan kehittyi muita tarkasteltavia pankkeja enemmän oman veronmaksunsa raportoinnissa sekä kvantitatiivisella että visuaalisella tasolla. Maakohtainen raportointi oli hyvällä tasolla jo ensimmäisenä tarkasteluvuonna, mutta muutoin sääntelyn käyttöönotto ja kehitys on ollut melko suppeaa ja epäjohdonmukaista. Kaikkien pankkien osalta veroraportit korostivat kaikkina tarkasteluvuosina yritysten osuutta merkittävänä veronmaksajana. Tämä osoittaa osaltaan sen, että pankeille on tärkeää säilyttää maineensa vastuullisena veronmaksajana ja pysyä luotettavana sidosryhmiensä näkökulmasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Veroraportointi osana suomalaisten monikansallisten yhtiöiden yhteiskuntavastuuraportointia
Juolahti, Julia (2023)Yhteiskuntavastuun merkitys on kasvanut viime vuosien aikana ja yrityksiltä odotetaan yhä enemmän vastuullisia toimia. Vaikka veroja ei perinteisesti ole mielletty osaksi yritysvastuuta, niiden merkitys osana vastuullisu ... -
Vastuullisena pidettyjen suomalaisten osakeyhtiöiden vastuullisuusraportointi ja Covid-19-pandemian vaikutus vastuullisuuden raportointiin
Weckman, Sanni (2021)Yritysten vastuullisuus on koko ajan kasvava trendi ja se asettaa niin yrityksille kuin sijoittajillekin uusia odotuksia. Vastuullisuuden trendi on velvoittanut organisaatioita vastaamaan sidosryhmien tarpeisiin ja kestävän ... -
Sidosryhmät pörssiyhtiöiden ja listaamattomien yhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnissa
Piippanen, Elina (2021)Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka sidosryhmät määritellään ja huomioidaan pörssiyhtiöiden ja listaamattomien yhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, miten yhtiöt suoriutuivat sosiaalisen ... -
Koosta riippumatta : mikro- ja pienyritysten näkemyksiä yhteiskuntavastuusta
Sihvo, Ria (2015)Tutkielman tarkoituksena on selvittää eri alojen mikro- ja pienyritysten ajatuksia vastuullisesta liiketoiminnasta ja yhteiskuntavastuusta. Tutkimuskysymyksiä on yksi: Millaisia tekoja ja asioita yritykset pitävät omassa ... -
Yritysten sosiaalinen vastuu : toimialakohtaiset raportointikäytännöt ja sidosryhmien odotukset
Tani, Elina (2020)Yritysvastuun hallinnointi on merkittävässä osassa yrityksen ulkoista raportointia, sillä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset kattavalle tiedonsaannille ovat lisääntyneet globaalien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ...