Shakin evaluointi tietokoneella ja loppupelitietokannat
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään miten shakin ratkaiseminen, ja loppupelitietokannat ovat kehittyneet nykytietokoneiden alkuajoista nykypäivään. Tutkielmassa selitetään taustoittavasti pelien ratkaisemisen teoriaa ja selvitetään mitä haasteita ja ratkaisuja suurien tietokantojen luomiseen liittyy. This bachelor's thesis researches how solving chess and endgame tablebases have
developed from the inception of modern computers until modern day. The thesis
explains the theory of solving games and looks into what the challenges and solutions are in
creating large endgame tablebases.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5304]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mitä eroa on ihmisellä ja tietokoneella? : laajennettu tulkinta Hubert L. Dreyfusin argumentista
Raasakka, Maija (2023)Tutkielman tarkoituksena on tarkastella ihmisen ja tietokoneen yhtäläisyyttä ja eroa jäsentävää argumentaatiota, sekä erityisesti informaation roolia tässä argumentaatiossa. Tarkastelu perustuu Hubert. L. Dreyfusin esittämään ... -
Kotitietokoneiden kehityksen vaikutus elektroniseen- ja pelimusiikkiin teknologisessa ja kulttuurillisessa kontekstissa
Marjomäki, Iisakki (2023)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia kotitietokoneiden ja niihin liittyvien ohjelmistojen ja laitteistojen kehitystä ja vaikutusta sekä peli-, että elektroniseen musiikkiin, sekä teknologisessa että ... -
Sähköaivo sinuiksi, tietokone tutuksi : tietotekniikan kulttuurihistoriaa
Suominen, Jaakko (Jyväskylän yliopisto, 2000)Tietotekniikkaan on aina kuulunut itse laitteiden, ohjelmistojen sekä niiden käyttötapojen lisäksi myös populaarijulkisuuden kautta syntyvä mielikuvamaailma. Jaakko Suomisen tutkimuksessa selvitetään, mikä merkitys ... -
MuZero ja mallipohjainen vahvistusoppiminen
Leinonen, Hertta (2021)Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitä mallipohjainen vahvistusoppiminen tarkoittaa, ja kuinka sitä hyödynnetään MuZero-nimisen tekoälyn algoritmissa. MuZeroa on testattu menestyksekkäästi sekä klassisissa lautapeleissä, ... -
Pilvilaskenta 5G-aikakaudella
Kinnunen, Mauri (2020)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena, on tehdä yleiskatsaus siitä, millaista pilvilaskenta tulee olemaan viidennen sukupolven aikana telekommunikaatiossa. Kaikki alkaa siitä, miten lyhenne ”5G” määritellään. Useilla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.