dc.contributor.advisor | Viitala, Riitta | |
dc.contributor.author | Roikonen, Alisa | |
dc.date.accessioned | 2022-05-25T07:05:01Z | |
dc.date.available | 2022-05-25T07:05:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81282 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia siitä, miten tehostetun tuen oppimissuunnitelmat toteutuvat sekä millaisena opettajat kokevat suunnitelmien hyödyllisyyden. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla kahta laaja-alaista erityisopettajaa sekä kahta luokanopettajaa yhdessä alakoulussa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Oppimissuunnitelmien toteutumiseen liittyivät suunnitelmien laadinta sekä koulun arki. Opettajien kokemukset osoittivat, että selkeät ohjeistukset kirjaajaan, kirjaamisen tapaan ja lomakkeisiin liittyen puuttuivat. Myös oppimissuunnitelman toteutumisen arviointia tehtiin vaihtelevin käytännöin. Samoin koulun arjesta resurssit liittyivät siihen, miten oppimissuunnitelmat toteutuivat. Oppimissuunnitelman hyödyt liittyivät pedagogiikan tukeen: tuen koontiin ja suunnitteluun, kun samalla suunnitelma toi hyötyjä oppilaalle, oikeusturvaan ja yksilöllisyyden huomiointiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppimissuunnitelmia laadittiin tutkimuskoulussa vaihtelevin käytännöin. Näyttää siltä, että koko tuen prosessiin voi liittyä myös asenteellisia eroja opettajien välillä. Tarvitaankin selkeämpiä ohjeistuksia, samalla, kun opettajien osaaminen ja koulutus suunnitelmien laadintaan ja toteuttamiseen tulee varmistaa. Myös lomakkeita tulee edelleen yksinkertaistaa ja selkeyttää, jotta ne hyödyttäisivät opettajan arkista työtä parhaiten. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tehostettu tuki | |
dc.subject.other | oppimissuunnitelma | |
dc.subject.other | pedagoginen asiakirja | |
dc.subject.other | laaja-alainen erityisopettaja | |
dc.title | Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppimissuunnitelmien toteutumisesta ja hyödyllisyydestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205252910 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | suunnitelmat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |