dc.contributor.advisor | Naukkarinen, Aimo | |
dc.contributor.author | Puupponen, Pieta | |
dc.contributor.author | Ahonen, Kirsi-Maari | |
dc.date.accessioned | 2022-05-24T10:10:12Z | |
dc.date.available | 2022-05-24T10:10:12Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81264 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoiden ja sieltä valmistuneiden opettajien kykyä kuvailla kouluväkivaltaa sekä selvittää, millaisia valmiuksia sen tunnistamiseen ja kohtaamiseen heillä on. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joiden jälkeen aineisto litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin aineisto- ja teoriaohjaavasti.
Haastatteluun osallistui yhteensä 12 opettajaa ja opettajaopiskelijaa, joista kaikki olivat opiskelleet tai yhä tutkimuksen toteuttamisen aikaan opiskelivat Jyväskylän yliopistossa. Tutkimuksen osallistujat olivat erityisopettajia, luokanopettajia ja aineenopettajia sekä erityisopettaja-, luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijoita.
Tutkimuksesta ilmeni, että tutkimukseen osallistuneilla opettajilla ja opettajaopiskelijoilla oli laaja ymmärrys kouluväkivallan eri muodoista, mutta he eivät osanneet aina nimetä ilmiöitä kouluväkivallaksi, vaan saattoivat puheissaan käyttää sen sijaan kiusaaminen-termiä. Haastateltavien vastauksista ilmeni heidän oma halunsa toimia työssä ennaltaehkäisevästi ja/tai puuttua kouluväkivaltaan. Tähän haastateltavat toivoivat enemmän resursseja. Opettajankoulutukselta haastateltavat toivoivat enemmän oppisisältöjä kouluväkivallan tunnistamiseen, ehkäisyyn ja kouluväkivaltaan puuttumiseen. | fi |
dc.format.extent | 49 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kouluväkivalta | |
dc.title | Kiusaamista vai väkivaltaa? : opettajaopiskelijoiden ja opettajien valmiudet tunnistaa ja kohdata kouluväkivaltaa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205242892 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | väkivalta | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |