Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on olla jatkamassa keskustelua kouluväkivallasta sekä tarkastella mediatekstien kuvauksia siitä. Kouluväkivallan tutkimuksessa sekä mediassa on usein painotettu yksilöiden roolia ja vastuuta.
Tässä tutkimuksessa kouluväkivaltaa lähestytään erityisesti yhteisötasolla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia kouluväkivaltaan mediateksteissä yhteisötasolla liitettiin. Sen aineistona olivat syksyllä 2020 verkossa julkaistut uutis- ja lehtikirjoitukset. Tutkimusaineistona olleet mediatekstit on analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen
ja tutkimuksen ote on laadullinen.
Yhteisötasolla mediateksteissä kouluväkivaltaan liitettiin etenkin kaksi
haastetta; kouluväkivaltaan puuttumiseen liittyvät sekä turvallisen oppimisympäristön rakentamiseen liittyvät haasteet. Puuttumiseen liittyviin haasteisiin liitettiin mediateksteissä neljä syytä: 1) kouluväkivalta ei aina tule aikuisten tietoon, 2) ennaltaehkäisemisen haasteet 3) aikuisten osaamattomuus sekä 4) asenteet. Turvallisen oppimisympäristön rakentamisen haasteisiin liitettiin myös
neljä syytä 1) taustalla olevat rakenteet, 2) koulun ilmapiiri, 3) oppilaiden väliset suhteet sekä 4) yhteiskunta ja ajankohtaiset asiat.
Näihin haasteisiin ja syihin löytyi mediateksteistä myös ratkaisuehdotuksia kuten esimerkiksi väkivaltaan liittyvien riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen, yhteisöllisyyden luominen kouluun sekä väkivaltailmiöön liittyvän koulutuksen lisääminen.
Mediatekstien perusteella vahvistui ajatus siitä, että median ja eri tahojen
yhteistyön merkitystä on jatkossa hyvä pohtia kouluväkivallan ennaltaehkäisemisen ja vähentämisen suhteen. Ilmiöön on tärkeää etsiä ratkaisuja laajasti myös yhteisötasolla pyrkien ymmärtämään kouluyhteisön toimintaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kiusaamista vai väkivaltaa? : opettajaopiskelijoiden ja opettajien valmiudet tunnistaa ja kohdata kouluväkivaltaa
Puupponen, Pieta; Ahonen, Kirsi-Maari (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoiden ja sieltä valmistuneiden opettajien kykyä kuvailla kouluväkivaltaa sekä selvittää, millaisia valmiuksia sen tunnistamiseen ja kohtaamiseen ... -
Kouluväkivallan riskitekijät ja ennaltaehkäisy : kirjallisuuskatsaus kouluväkivallasta
Tiihonen, Anne (2022)Tutkielmassani tarkastelen kirjallisuuskatsauksen avulla kouluväkivallan riskitekijöitä sekä kouluväkivallan ennaltaehkäisyä. Tutkielman tarkoituksena on koota tietoa kouluväkivallasta, jota on toistaiseksi tutkittu ... -
Koulukiusaamisen vaikutukset suhtautumiseen oppilashuoltoa, opettajia ja vertaisia kohtaan
Tamminen, Topi (2022)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, vaikuttaako koulukiusaaminen, niin koulukiusaajana kuin koulukiusattuna, suhtautumiseen oppilashuoltoa (koulukuraattori ja kouluterveydenhoitaja), opettajia ja vertaisia kohtaan. ... -
Digitaalinen diskurssi työelämän kontekstissa : menetelmällisiä haasteita ja ratkaisuehdotuksia
Lehtinen, Esa; Salomaa, Elina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Digital technologies have become an inseparable part of most workplace activities. In this article, we discuss the study of digital work in the context of complex organizational practices. We lay out some methodological ... -
Koulukiusaaminen peruskoulussa ja lukiossa : tutkimus Isonkyrön kunnan peruskouluista ja lukiosta
Haukilehto, Rauno M. (1994)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.