dc.contributor.advisor | Peltola, Henna-Riikka | |
dc.contributor.author | Örnmark, Maija | |
dc.date.accessioned | 2022-05-24T10:00:33Z | |
dc.date.available | 2022-05-24T10:00:33Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81260 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkielmassani tarkastelen yhteisömusiikkiterapian (Community Music Therapy, CoMT) keskeisiä periaatteita ja ominaisuuksia pyrkien havainnollistamaan sitä, kuinka lasten ja nuorten yhteisömusiikkiterapiaa on toteutettu ja tutkittu eri maissa ja eri konteksteissa. Tarkastelun pohjana sovellan McFerranin (2020) esittämää jaottelua yhteisöpohjaisiin (community-based) musiikkiterapiaohjelmiin, kasvatuksen konteksteissa (school-based) tapahtuvaan musiikkiterapiaan sekä mielenterveyskuntoutuksessa (mental health) tapahtuviin musiikkiterapeuttisiin interventioihin, joskin olen muuttanut jaottelua hieman niin, että mielenterveyskuntoutuksen sijasta käytän kolmantena pääluokkana hoitoyhteisöihin sijoittuvaa musiikkiterapiaa, jonka alle sijoitan myös esimerkiksi lastensuojelun kontekstissa toteutetut yhteisömusiikkiterapeuttiset projektit. Menetelmänä olen käyttänyt integroivaa kirjallisuuskatsausta, ja aineistona ensisijassa tieteellisissä, vertaisarvioiduissa julkaisuissa (mm. Nordic Journal of Music Therapy, The Arts in Psychotherapy, Music Therapy Perspectives, Voices: a world forum for music therapy) julkaistuja artikkelei-ta, sekä muuta musiikkiterapia-alan tieteellistä kirjallisuutta. Lähtökohtana on ollut tavoite muodostaa mahdollisimman monipuolinen kuva yhteisömusiikkiterapian soveltamisen mahdollisuuksista niissä eri konteksteissa, joissa lasten ja nuorten musiikkiterapiatyötä tehdään. Käytetyn menetelmän ja saatavilla olleen aineiston vuoksi muodostettuun kuvaukseen on syytä suhtautua kriittisesti, ja esitänkin tarkastelun ohessa myös useita mahdollisia jatkotutkimusaiheita. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | yhteisömusiikkiterapia | |
dc.title | Yhteisömusiikkiterapia lähestymistapana lasten ja nuorten musiikkiterapiassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205242888 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | musiikkiterapia | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |