Yhteisömusiikkiterapia lähestymistapana lasten ja nuorten musiikkiterapiassa
Abstract
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen yhteisömusiikkiterapian (Community Music Therapy, CoMT) keskeisiä periaatteita ja ominaisuuksia pyrkien havainnollistamaan sitä, kuinka lasten ja nuorten yhteisömusiikkiterapiaa on toteutettu ja tutkittu eri maissa ja eri konteksteissa. Tarkastelun pohjana sovellan McFerranin (2020) esittämää jaottelua yhteisöpohjaisiin (community-based) musiikkiterapiaohjelmiin, kasvatuksen konteksteissa (school-based) tapahtuvaan musiikkiterapiaan sekä mielenterveyskuntoutuksessa (mental health) tapahtuviin musiikkiterapeuttisiin interventioihin, joskin olen muuttanut jaottelua hieman niin, että mielenterveyskuntoutuksen sijasta käytän kolmantena pääluokkana hoitoyhteisöihin sijoittuvaa musiikkiterapiaa, jonka alle sijoitan myös esimerkiksi lastensuojelun kontekstissa toteutetut yhteisömusiikkiterapeuttiset projektit. Menetelmänä olen käyttänyt integroivaa kirjallisuuskatsausta, ja aineistona ensisijassa tieteellisissä, vertaisarvioiduissa julkaisuissa (mm. Nordic Journal of Music Therapy, The Arts in Psychotherapy, Music Therapy Perspectives, Voices: a world forum for music therapy) julkaistuja artikkelei-ta, sekä muuta musiikkiterapia-alan tieteellistä kirjallisuutta. Lähtökohtana on ollut tavoite muodostaa mahdollisimman monipuolinen kuva yhteisömusiikkiterapian soveltamisen mahdollisuuksista niissä eri konteksteissa, joissa lasten ja nuorten musiikkiterapiatyötä tehdään. Käytetyn menetelmän ja saatavilla olleen aineiston vuoksi muodostettuun kuvaukseen on syytä suhtautua kriittisesti, ja esitänkin tarkastelun ohessa myös useita mahdollisia jatkotutkimusaiheita.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242888Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish