Show simple item record

dc.contributor.advisorPeltola, Henna-Riikka
dc.contributor.authorÖrnmark, Maija
dc.date.accessioned2022-05-24T10:00:33Z
dc.date.available2022-05-24T10:00:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81260
dc.description.abstractKandidaatintutkielmassani tarkastelen yhteisömusiikkiterapian (Community Music Therapy, CoMT) keskeisiä periaatteita ja ominaisuuksia pyrkien havainnollistamaan sitä, kuinka lasten ja nuorten yhteisömusiikkiterapiaa on toteutettu ja tutkittu eri maissa ja eri konteksteissa. Tarkastelun pohjana sovellan McFerranin (2020) esittämää jaottelua yhteisöpohjaisiin (community-based) musiikkiterapiaohjelmiin, kasvatuksen konteksteissa (school-based) tapahtuvaan musiikkiterapiaan sekä mielenterveyskuntoutuksessa (mental health) tapahtuviin musiikkiterapeuttisiin interventioihin, joskin olen muuttanut jaottelua hieman niin, että mielenterveyskuntoutuksen sijasta käytän kolmantena pääluokkana hoitoyhteisöihin sijoittuvaa musiikkiterapiaa, jonka alle sijoitan myös esimerkiksi lastensuojelun kontekstissa toteutetut yhteisömusiikkiterapeuttiset projektit. Menetelmänä olen käyttänyt integroivaa kirjallisuuskatsausta, ja aineistona ensisijassa tieteellisissä, vertaisarvioiduissa julkaisuissa (mm. Nordic Journal of Music Therapy, The Arts in Psychotherapy, Music Therapy Perspectives, Voices: a world forum for music therapy) julkaistuja artikkelei-ta, sekä muuta musiikkiterapia-alan tieteellistä kirjallisuutta. Lähtökohtana on ollut tavoite muodostaa mahdollisimman monipuolinen kuva yhteisömusiikkiterapian soveltamisen mahdollisuuksista niissä eri konteksteissa, joissa lasten ja nuorten musiikkiterapiatyötä tehdään. Käytetyn menetelmän ja saatavilla olleen aineiston vuoksi muodostettuun kuvaukseen on syytä suhtautua kriittisesti, ja esitänkin tarkastelun ohessa myös useita mahdollisia jatkotutkimusaiheita.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofi
dc.subject.otheryhteisömusiikkiterapia
dc.titleYhteisömusiikkiterapia lähestymistapana lasten ja nuorten musiikkiterapiassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205242888
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikkiterapia
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoyhteisöllisyys


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record