dc.contributor.advisor | Shaikh, Aijaz | |
dc.contributor.author | Pesonen, Elisa | |
dc.date.accessioned | 2022-05-24T07:13:38Z | |
dc.date.available | 2022-05-24T07:13:38Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81242 | |
dc.description.abstract | Maailma muuttuu radikaalia vauhtia, ja kaikki ympärillämme on digitaalisempaa joka
päivä. Tämä vaikuttaa laajasti organisaatioiden toimintaan ja jopa ihmisten
jokapäiväiseen elämään. Organisaatioilla on keskeinen tarve sopeutua nopeasti
muuttuviin olosuhteisiin. Muuttuva toimintaympäristö vaikuttaa kriittisesti myös markkinointia. Kuten nopeasti muuttuvassa ympäristössä, toimenpiteiden on tapahduttava
nopeasti vastatakseen jatkuvasti muuttuviin asiakkaiden tarpeisiin. Ketteristä
menetelmistä on tehty laajaa tutkimusta ohjelmistokehityksen näkökulmasta, mutta
markkinoinnin näkökulmasta tutkimus on edelleen vajavainen.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisiä käsitteitä ovat markkinointi digitaalisella aikakaudella, ketterät menetelmät ja ketterä markkinointi. Nämä käsitteet valittiin
tutkimuksen kontekstin ymmärtämiseksi paremmin.
Tämän tutkimuksen ensisijaisena päämääränä oli arvioida, missä määrin ketterät
menetelmät soveltuvat markkinointitarkoituksiin. Tutkimuksen empiirinen osa keskittyy
ketterien menetelmien motiiveihin, edellytyksiin, hyötyihin ja haasteisiin markkinoinnissa. Tutkimuksessa noudatettiin kvalitatiivista tutkimuslähestymistapaa ja empiirinen
aineisto kerättiin tekemällä puolistrukturoituja haastatteluja. Seitsemää markkinoinnin
asiantuntijaa haastateltiin etänä joulukuun 2020 ja helmikuun 2021 välisenä aikana, jotta
saatiin tietoa ketterän menetelmän käytöstä markkinointitarkoituksiin. Temaattinen analyysi tehtiin aineiston analysoimiseksi sekä tulosten edelleen tulkitsemiseksi ja yleistämiseksi.
Tutkimuksen perusta riippuu ketteriä menetelmiä päivittäisessä työssään käyttävien markkinoinnin asiantuntijoiden kokemuksista. Tutkimus paljastaa, että tulosten ja
aiemman, pääasiassa ohjelmistokehitykseen keskittyneen ketterien menetelmien tutkimuksen välillä on yhteys. Lisäksi tutkimus osoittaa, että ketterät menetelmät voivat sopia
markkinointiorganisaatioille ja -tiimeille ottaen huomioon tietyt edellytykset ja haasteet.
Tulosten perusteella menetelmillä voidaan saavuttaa liiketoimintaetuja. | fi |
dc.description.abstract | The world is changing at a radical speed, and everything around us is becoming more
digital every day. This affects businesses and even the daily lives of people. There is a
crucial need for organizations to be able to adapt quickly to the changing conditions. Digital dynamics are also disrupting marketing. As in a fast-changing environment, actions
need to occur quickly to respond to the continuously evolving customer needs. There has
been extensive amount of research on agile methodologies from the software development perspective, but research from the marketing perspective is still lacking.
The key concepts of the theoretical framework include marketing in the digital era,
agile methodologies and agile marketing. These concepts were selected to further understand the research context.
The primary context of this study was to evaluate to which extent agile methodologies are suitable for marketing purposes. The empirical part of the study focuses on the
motives, prerequisites, benefits, and challenges of agile methodologies in marketing. The
study followed a qualitative research approach, and the empirical data was collected by
conducting semi-structured interviews. Seven marketing experts were interviewed remotely during December 2020 to February 2021 to acknowledge insights about the use of
agile methodologies for marketing purposes. A thematic analysis was made to analyse the
data and further interpret and generalize the findings.
The basis of the study depends on the experiences of the marketing experts who
use agile methodologies in their daily work. The study reveals that there is a connection
between the results and previous research on agile methodologies mainly focusing on
software development. Additionally, the study indicates that agile methodologies may be
suitable for marketing organizations and teams when considering certain prerequisites
and challenges. Based on the results, the methodologies can be used to gain business advantages. | en |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Managing marketing in the digital era : evaluation of agile methodologies in marketing | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205242872 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | markkinointi | |
dc.subject.yso | ketterät menetelmät | |
dc.subject.yso | yritysstrategiat | |
dc.subject.yso | muutos | |
dc.subject.yso | digitaalinen markkinointi | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | marketing | |
dc.subject.yso | agile methods | |
dc.subject.yso | corporate strategies | |
dc.subject.yso | change | |
dc.subject.yso | digital marketing | |
dc.subject.yso | communication | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |