Käyttöliittymäsuunnittelu hyvinvointia mittaavissa mobiilisovelluksissa
Mobiililaitteille on saatavilla lukuisia fyysistä hyvinvointia tarkkailevia ja mittaavia sovelluksia. Tutkielmassa tarkastellaan sovelluksia, joiden ominaisuuksiin kuuluu aktiivisen ajan, unen ja ruokavalion mittaaminen ja arvioiminen. Vastaavat sovellukset kannustavat käyttäjiään kohti terveellisiä elämäntapoja, jotka ovat tärkeitä myös psyykkisen hyvinvoinnin kannalta. Miellyttävän käyttöliittymän avulla voidaan parantaa kyseisten sovellusten käyttökokemusta ja siten ihmisten hyvinvointia edistävää liikuntaa. Käyttöliittymäsuunnittelulle on esitetty eri onnistumisen mittareita ja periaatteita, mutta usein esiin tulevat kaksi tärkeää teemaa: käytettävyys ja esteettisyys. Tutkielmassa selvitetään, miten käytettävyys ja esteettisyys saadaan toteutettua mobiililaitteille tarkoitettujen hyvinvointisovellusten kontekstissa ottaen huomioon kyseisten sovellusten käyttäjien arvostamat ominaisuudet ja toiminnallisuudet. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa käytetyt tutkimusartikkelit ovat julkaisufoorumin tasoa 1-3. Tutkimuksen kohteeksi on rajattu kosketusnäyttöpuhelimille suunnatut käyttöliittymät. Tutkimustuloksena havaittiin erityisesti pelillistämisen elementeillä, palautteella ja yksinkertaisuudella olevan positiivinen vaikutus käyttökokemukseen, joten niiden huomioimista käyttöliittymäsuunnittelussa kannustetaan.
...
There are a plenty of different mobile applications available for tracking and measuring physical health. In this research, the aim was to review applications that can help with tracking and measuring physical activity, sleep and nutrition. Such applications encourage their users towards a healthier lifestyle, which is also important for mental health. With a pleasant user interface, the user experience of such applications can be improved, thus having a positive impact to the amount of physical activity of users. There are several different guidelines and principles for good user interface design, but often in literature they are split into two major themes: usability and aesthetics. The way these themes could be applied in the context of mobile health applications was reviewed in this thesis, by also considering the requirements for functionalities by users of such applications. This research was conducted as literature review by using articles from known scientific journals. The target applications of this research were limited to mobile applications with touch screen user interfaces. The conclusion was that for optimal user experience, the elements of gamification, feedback and simplicity seem to have a positive impact on user experience, so including them in application development is encouraged.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttöliittymän suunnitteluperiaatteet mobiilisovelluksissa
Fagernes, Erno (2019)Käyttöliittymä on kriittinen työkalu käyttäjän kokemukselle teknologiasta, ja sen suunnittelun periaatteita on esitetty tieteellisessä kirjallisuudessa ensimmäisten käyttöliittymien syntymisestä asti. Käyttöliittymän ... -
Käytettävyyden vaikutus mobiiliapplikaatioiden käyttöliittymäsuunnitteluun
Nekkula, Miika (2021)Mobiililaitteiden ja niille kehitettävien sovellusten määrä on ollut viime vuosina kasvussa, mutta kaikista sovelluksista ei kuitenkaan tule toimivia tai suosittuja. Osasyynä tähän on näiden sovellusten huono käytettävyys, ... -
Suhde käyttöliittymäsuunnittelun periaatteiden ja käytettävyystutkimuksen välillä web-pohjaisissa sovelluksissa
Saarinen, Felix (2024)Web-pohjaiset sovellukset ovat varteenotettava vaihtoehto perinteisille päätelaitteelle asennettaville työpöytäsovelluksille. Nämä sovellukset toimivat verkkoselain ympäristössä, jonka takia ne soveltuvat erinomaisesti ... -
Käyttöliittymäsuunnittelun mahdollisuudet käyttäjän kokeman teknostressin lieventämisessä
Arovaara, Jenni (2021)Teknostressi on ollut terminä käytössä jo 1980-luvulta lähtien, mutta teknostressin kokeminen on jatkuvasti lisääntynyt yleistyneen teknologian myötä. Teknostressi vaikuttaa ihmisten asenteisiin teknologiaa kohtaan, ja ... -
Ikä muuttujana graafisten käyttöliittymien suunnittelussa
Kimpimäki, Pyry (2024)Käyttöliittymä on käyttäjän ja järjestelmän välinen rajapinta. Digitaalisten järjestelmien tapauksessa tämä on useimmiten erillinen järjestelmä, jonka kautta käyttäjä hallitsee ohjelmistoa, ja käyttää sen toimintoja. Yksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.