Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJarva, Vesa
dc.contributor.authorJärvinen, Anna-Mari
dc.date.accessioned2022-05-17T05:55:27Z
dc.date.available2022-05-17T05:55:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81099
dc.description.abstractTutkielma käsittelee Keski-Suomessa sijaitsevien kuntoilupaikkojen, eli kuntosalien, liikuntakeskusten, kuntokeskusten ja Crossfit-salien nimistöä. Pyrkimyksenä on selvittää, miten kuntoilupaikat nimetään, kuinka informatiivisia annetut nimet ovat ja miten nimen avulla houkutellaan asiakkaita. Tutkielmassa on tavoitteena saada vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millainen kuntoilupaikkojen nimien funktionaalis-semanttinen rakenne on? Kuinka informatiivisia annetut nimet ovat ja miten ne ilmentävät toimialaansa nimen kautta? Miten kuntoilupaikat houkuttelevat kuluttajia nimen avulla markkinointipsykologian näkökulmasta? Tutkimukselle teoreettisen viitekehyksen luovat nimistöntutkimus ja markkinointipsykologia. Tutkielman aineisto koostuu 49:stä keskisuomalaisen kuntoilupaikan nimestä, jotka on kerätty käyttämällä Finder-yrityshakupalvelua. Koska tutkimuksen kohteena ovat yritysnimet, kaupunkien omistamat kuntoilupaikat on rajattu pois tarkastelusta. Nimet luokitellaan funktionaalis-semanttisen rakenneanalyysin mukaan liikeideaa ilmaiseviin nimenosiin, yksilöiviin nimenosiin ja täydentäviin nimenosiin. Analyysi yhdistelee kvalitatiivista eli laadullista ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Nimien houkuttelevuutta tarkastellaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkielman tulokset osoittavat, että kuntoilupaikkojen nimet rakentuvat pääosin liikeideaa ilmaisevasta nimenosasta ja yksilöivästä nimenosasta, kun taas täydentävä nimenosa on nimissä harvinaisempi. Nimeäminen on pääosin informatiivista ja kuluttajia houkuttelevaa. Etenkin liikeideaa ilmaiseva nimenosa ja toisinaan myös yksilöivä nimenosa toimivat informatiivisina elementteinä, jotka ilmaisevat toimialan. Monesta nimestä on nähtävillä kuluttajien houkuttelu heidän tarpeisiinsa vetoavilla sanavalinnoilla.fi
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.subject.othermarkkinointipsykologia
dc.subject.otherkaupallinen nimi
dc.subject.otheryritysnimet
dc.titleKuntoilupaikkojen nimeäminen Keski-Suomessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205172736
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysonimistöntutkimus
dc.subject.ysokuntosalit
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysoyritykset


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot