Show simple item record

dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.authorPasanen, Jaakko
dc.contributor.authorHolopainen, Miika
dc.date.accessioned2022-05-17T05:21:04Z
dc.date.available2022-05-17T05:21:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81090
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vankien kouluaikaisia leimautumisen kokemuksia. Tarkastelun kohteena olivat tutkittavien kokemukset saamistaan leimoista, leimautumiseen vaikuttaneista tekijöistä sekä ehkäisykeinoista. Leimautumista on jäsennetty tutkimuksessa Laineen (1991) sisäisen ja ulkoisen leiman määritelmien kautta, jolloin leimoja on mahdollista jakaa yksilön itsensä sekä ulkopuolisten henkilöiden muodostamiksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022 suomalaisessa avovankilassa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kuusi tuolloin vankeusrangaistustaan suorittavaa vankia. Aineiston analyysi suoritettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Tutkimusta ohjasivat sekä kasvatustieteelliset, sosiologiset että kriminologiset teoriat, kuten esimerkiksi Howard Beckerin (1991) leimautumisteoria. Vaikka tutkittavien kokemukset leimautumisesta ovat tulosten perusteella yksilöllisiä, niissä korostuvat samankaltaiset tekijät, kuten opettajan vaikutus ja yksilön ajattelu. Haastateltavat nimesivät myös leimaavia rakenteita ja toimintatapoja, kuten erityisluokka tai kouluympäristö ja -kulttuuri. Tutkittavien erilaisia leimoja olivat esimerkiksi häirikkö, laiska ja päihteidenkäyttäjä. Aineistosta ulkoisen leimautumisen kokemuksia löytyi jokaisen leiman kohdalta, kun taas sisäisen leimautumisen kokemuksia löytyi vain noin puolesta. Tuloksissa tuodaan esille myös leimautumisen ehkäisykeinoja, kuten esimerkiksi oppilaiden yksilöllisen kohtaaminen ja erilaisten ajattelutaitojen opettaminen. Tuloksia voidaan hyödyntää koulun kehittämisessä sekä leimautumisilmiön ymmärtämisessä ja ehkäisemisessä sekä koulussa että laajemmin yhteiskunnassa. Vankien koulukokemuksia ja leimautumista on tutkittu vähän ja edellä kuvatuista syistä niitä tulisi tutkia laajemmin jatkossa.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersisäinen leima
dc.subject.otherulkoinen leima
dc.title”Ensimmäisenä epäiltiin et se on joku noista häiriköistä” : vankien kouluaikaisia leimautumisen kokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205172727
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoleimautuminen (sosiologia)
dc.subject.ysovangit
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoerityisluokat
dc.subject.ysopoikkeavuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record