Peruskoulun inklusiivinen liikunnanopetus : jäävätkö urheilevat nuoret huomiotta?
Tekijät
Päivämäärä
2022Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää peruskoulun yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia siitä, tukeeko inklusiivinen koululiikunta nuoren urheilijan tavoitteellista liikunnallista kehitystä ja mitkä tekijät vaikuttavat yläkoululaisen urheilevan nuoren koululiikuntaan liittyvään motivaatioon. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, onko inklusiivisella koululiikunnalla heikentävää tai tukevaa vaikutusta nuoren urheilijan kehitykseen, mutta myös saada selville liikunnanopettajien kokemuksia nuoren urheilijan omista tarpeista liikunnanopetuksessa. Tutkimuksessa pyritään saamaan vastauksia siihen, kokevatko urheilevat oppilaat saavansa liikuntatunneilla tukea omiin urheilevan nuoren tarpeisiin. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena.
Tässä tutkimuksessa selityksiä toiminnalle selvitettiin liikunnanopettajien kokemuksien kautta. Tutkimuksen kohdejoukoksi valittiin henkilöitä, joilla tiedettiin olevan laaja työkokemus liikunnanopettajana ja heillä voitiin ennakolta olettaa olevan ajatuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimuksen aineistona toimi kolmen inklusiivista liikunnanopetusta antaneen liikunnanopettajan ryhmähaastattelusta saatu materiaali.
Liikunnanopettajien kokemuksista nousi esille, että urheilevien nuorten tarpeet jäävät usein vähemmälle huomiolle, kun tunnilla on paljon tukea tarvitsevia oppilaita. Toiminta inklusiivisessa liikunnanopetuksessa ohjautuu usein heikoimpien mukaan tehtäväksi ja riittävä tuen tarve henkilöresurssien muodossa on kriittistä. Samalla nousi esille, että liikunnanopettajien havaintojen mukaan urheilevat nuoret kokevat toiminnan inklusiivisilla liikuntatunneilla usein turhauttavaksi ja motivaatio toimintaan laskee.
Tutkimuksen perusteella liikunnanopettajilla on mahdollista pohtia omaa opetustaan laajemmin kaikkien oppilaiden näkökulmasta ja huomioida tukea tarvitsevien ohella myös urheilevat nuoret ja heidän koululiikuntamotivaatioonsa liittyvät tarpeet. Keskeinen askel tässä prosessissa on ensin pohtia, otanko liikunnanopettajana urheilevien nuorten tarpeet huomioon opetuksessani.
...
The purpose of this study was to investigate the experiences of physical education teachers in upper primary school on whether inclusive physical education support the targeted athletic development of a young athlete and what factors influence upper primary school athlete’s motivation in physical education. The aim was to increase the understanding of whether inclusive physical education has a debilitating or supportive effect on the development of a young athlete, but also to find out the experiences of physical education teachers about the young athlete’s own needs in physical education. The study seeks to find answers to whether athletic students feel that inclusive physical education support their athletic development. This study was conducted qualitatively.
In this study, explanations for the activity were elucidated through the experiences of physical education teachers. Individuals who were known to have extensive work experience as a physical education teacher and could be presumed to have thoughts about the phenomenon under study were selected as the target group for the study. The material of the study was material obtained from a group interview of three physical education teachers who had provided inclusive physical education.
From the experiences of physical education teachers, it emerged that the needs of young athletes are often overlooked in physical education when there are a lot of students in need of assistance. Activities in inclusive physical education are often directed at the weakest and the need for adequate support in the form of human resources is critical. At the same time, it was pointed out that according to the findings of physical education teachers, young athletes often find inclusive physical education frustrating and their motivation decreases.
Based on the research, physical education teachers have the opportunity to reflect on their own teaching more broadly from the perspective of all students and take into account not only those in need of support but also the needs of young athletes in inclusive physical education. A key step in this process is to first consider whether, as a physical education teacher, I will take into account the needs of young athletes in my teaching.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiudet tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa
Aarela, Ilmari; Eronen, Reeta (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiuksia tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tavoitteena oli myös avata liikunnanopettajakoulutuksen ... -
Koululiikunnan koetut vaikutukset kehonkuvaan
Alahäivälä, Ninna (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät koululiikunnassa ovat vaikuttaneet nuorten aikuisten kehonkuvan rakentumiseen. Toteutin tutkielman laadullisin menetelmin käyttämällä fenomenologis-hermeneuttista ... -
“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
Lehtinen, Paula; Siimekselä, Sini (2019)Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. ... -
Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla
Martin, Anne; Tervasmäki, Nea-Maria (2012)Martin, A. ja Tervasmäki, N-M. 2012. Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu –tutkielma. ... -
Koululiikunnan ja liikunnanopettajan merkitys oppilaan liikuntamotivaation ja taidon oppimisen kehittymisessä
Tiirikainen, Meiju (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä liikunnanopettajan yhteydestä heidän yksilöllisen liikuntamotivaation muodostumiseen ja taidon oppimisen kehittymiseen. Lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.