dc.contributor.author | Kastinen, Silja | |
dc.date.accessioned | 2022-05-13T05:22:40Z | |
dc.date.available | 2022-05-13T05:22:40Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81043 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tutkittiin sijaisten kokemuksia heidän ensimmäisistä päivistänsä sijaisena uudessa yksikössä: miten sijaiset kokevat, että heidät on otettu vastaan ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet tähän kokemukseen. Lisäksi tutkimus avaa sitä, millaiset kokemukset vaikuttavat sijaisten tekemiin päiväkotivalintoihin ja siihen, jatkaako sijainen ylipäätään sijaistamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tulokset kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja aineiston analyysitapana käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista selvisi, että sijaisilla on erilaisia kokemuksia sijaistamiseen liittyen ja kokemukset ovat olleet päiväkotikohtaisia. Suurin osa vastaajista kertoi, että joissain paikoissa vastaanotto ja kohtelu on ollut hyvää, kun taas joissain paikoissa on saanut kylmääkin kohtelua. Kokemukseen vaikutti työilmapiiri sekä työhyvinvointi päiväkodissa. Myös perehdytys vaikutti sijaisten kokemuksiin. Sijaisten päiväkotivalintoihin ja sijaistamisen jatkamiseen vaikutti tulosten perusteella työilmapiiri ja hyvinvointi, perehdytyksen toteutuminen, luottamus ja tuttuus, lasten hyvinvointi sekä puuttuva pedagogiikka.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että päiväkotien työilmapiiri ja työhyvinvointi vaikuttaa sijaisten kokemuksiin sekä heidän tekemiin päiväkotivalintoihin. Myös perehdytyksen toteutuminen ensimmäisenä päivänä on tärkeää sijaisille. | fi |
dc.format.extent | 49 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Uutena työntekijänä päiväkodissa : sijaisten kokemuksia | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205132688 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | sijaiset | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | työntekijät | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |