dc.contributor.advisor | Pääjoki, Tarja | |
dc.contributor.author | Pulkka, Sarina | |
dc.date.accessioned | 2022-05-13T05:11:36Z | |
dc.date.available | 2022-05-13T05:11:36Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81040 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on etsiä lasten toimijuutta Kulttuurikeskus ARXin lapsille suunnatussa näyttelyssä nimeltä Skidipeli Hämeenlinna. Tutkimusmenetelmiä ovat näyttelyvierailulle osallistuneen lapsiryhmän osallistuva havainnointi, haastattelu ja kysely lapsiryhmän aikuisille. Erityisenä näkökulmana on lasten toimijuus aikuisten tuottamissa lastenkulttuurisisällöissä ja aikuisten näyttelytilaan asettamien tarjoumien tarkastelu lasten toimijuuden taustalla. Toimijuus sisältää yksilön kykyä tehdä valintoja ja toimintavalmiutta toteuttaa ne valinnat. Tarjoumat ovat ympäristössä tarjolla olevia mahdollisuuksia.
Sisällönanalyysillä löytyneiden teemojen avulla toimijuuksia tarkastellaan lasten leikkien ja pelien, lasten ja aikuisten välisen vuorovaikutuksen sekä ei-materiaalisten ja aististen toimijoiden kautta. Tulosten mukaan näyttelytilan lapsilähtöinen suunnittelu ja taidekasvatuksellinen sisältö mahdollistavat lasten toimijuutta tilassa, mutta osoittavat myös esteitä lasten toimijuudelle. Tuloksia voidaan tulkita lapsille suunnattujen näyttelyiden ja tilojen suunnittelussa apuna ja kehityskohteina. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tarjouma | |
dc.title | Lasten toimijuus lapsille suunnatussa näyttelyssä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205132685 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | lastenkulttuuri | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | lapsilähtöisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |