Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIisakka, Riikka
dc.contributor.authorMarkkinen, Karoliina
dc.contributor.authorKuusela, Millariina
dc.date.accessioned2022-05-11T05:29:39Z
dc.date.available2022-05-11T05:29:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80975
dc.description.abstractKandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat osallistumisen toteutumisen ja millaisia konkreettisia tukikeinoja varhaiskasvatuksen kentällä käytetään osallistumisen tukemiseen. Tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana haastattelemalla kuutta var-haiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Zoom-sovelluksen kautta. Hyödynsimme haastatteluissa puolistrukturoitua teema-haastattelua ja analysoimme aineistomme laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Haastateltavat kuvasivat, että erityistä tukea saavat lapset osallistuivat lähtökohtaisesti samaan toimintaan muiden lasten kanssa. Haastateltavien mukaan tukeminen oli arkipäivää, eivätkä he kokeneet sitä taakkana. Osallistumisen mahdollistajina pidettiin riittäviä resursseja, moniammatillista yhteistyötä, työntekijöiden koulutusta ja motivoituneisuutta sekä toimivaa tiimityöskentelyä. Keskeisimpiä konkreettisia tukikeinoja olivat visuaaliset ja kommunikointia tukevat keinot, ympäristöön ja vertaisryhmään liittyvät keinot, työntekijöiden rooli sekä apuvälineet. Tuloksista voidaan päätellä, että erityistä tukea saava lapsi koetaan samanarvoiseksi ryhmän jäseneksi kuin muutkin lapset. Tasa-arvoisen osallistumisen näkökulmasta kasvattajien koulutus ja suhtautuminen erityisyyteen ovat isossa roolissa. Kasvattajien tehtävänä on mahdollistaa kaikkien lasten osallistumisen toteutuminen, eikä nähdä tuen tarpeita esteenä.fi
dc.format.extent39
dc.language.isofi
dc.title"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205112625
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot