Musiikin merkitys erilaisille oppijoille
Millainen rooli musiikilla on vammaisten ja erilaisten, tukea tarvitsevien oppijoiden elämässä? Millä tavalla ihmisten erilaisuus ja toisaalta ennakkoluulot vaikuttavat kasvavaan nuoreen? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdin kandidaatintutkielmassani. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, joka tarkastelee erityismusiikkikasvatusta, erilaisten oppijoiden haasteita koulunkäynnissä ja musiikin tuomia ratkaisuja näihin haasteisiin.
Avaan tätä aihetta myös omien kokemusten ja näkemysten kautta käyttäen kirjallisuutta tukenani. Kerron erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kouluarjesta sekä opettajan että oppilaan näkökulmat huomioiden. Esitän muutamia ongelmakohtia liittyen esimerkiksi diagnosoinnin aiheuttamaan leimautumiseen ja sen myötä kiusatuksi tulemiseen sekä vastaan inkluusion ja integraation ikuisuuskysymyksiin. Näihin kaikkiin aiheisiin liitän tietenkin musiikilliset mahdollisuudet ja ratkaisut.
Katsauksen lopussa tarjoan musiikinopettajille muutamia musiikinopetusta tukevia ratkaisuja, joiden tavoitteena on mahdollistaa musiikilliset kokemukset ja elämykset erilaisille ihmisille ja oppijoille. Kaikki ansaitsevat tasavertaista musiikinopetusta, oli sitten tuen tarpeita tai ei.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa
Linnonmaa, Anni (2018)Tässä tutkielmassa tarkastelen musiikin opetusta erilaisten oppijoiden opettamisen näkökulmasta. Tarkoituksenani on selvittää, mitä eri keinoja ja opetusmenetelmiä musiikinopettajalla on käytössään erilaisten oppijoiden ... -
Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
Hansson, Julia (2021)Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee kuvatuen käyttöä alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja missä määrin kuvatukea on mahdollista hyödyntää musiikinopetukse ... -
Kohti inklusiivista opettajuutta ja musiikkioppilaitosta
Vetoniemi, Elina (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Musiikin erityispedagogiikan osaamiskeskittymä (MEOK) -hankkeen täydennyskoulutukseen osallistuneiden musiikkipedagogien näkemyksiä inkluusiosta. Pedagogien näkemyksiä inkluusiosta ... -
Turning social inclusion into exclusion during collaborative between students with and without SEN
Niemi, Kreeta; Vehkakoski, Tanja (Routledge, 2023)Creating opportunities for meaningful social relationships between students with and without special educational needs (SEN) through collaborative learning has been suggested as a way to facilitate all students’ social ... -
Oppijoiden moninaisuuden kohtaaminen suomalaisessa lähikoulussa : etnografia kouluyhteisön aikuisten yhdessä oppimisen haasteista ja mahdollisuuksista
Seppälä-Pänkäläinen, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Tarja Seppälä-Pänkäläinen tutki väitöstyössään inklusiivisen eli osallistavan koulun muutosta ja nykyopettajuuden haasteita. Inkluusiolla ymmärretään kaikkien oppijoiden oikeutta osallistua, saada opetusta ja kasvaa ...