dc.contributor.advisor | Sulkunen, Sari | |
dc.contributor.author | Poikonen, Sara | |
dc.date.accessioned | 2022-05-05T06:05:21Z | |
dc.date.available | 2022-05-05T06:05:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80890 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee kolmikielisten lasten perheiden kielipolitiikkaa ja sen rakentumista. Sen tarkoitus on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä perheen kielipoliittisiin päätöksiin. Tutkimuskysymyksiä ovat: Mitkä tekijät määrittävät kielipoliittisia valintoja kolmikielisissä perheissä? Millaisia kieli-ideologioita tekijöihin sisältyy? Entä mitkä muut tekijät vaikuttavat perheen kielipoliittisiin valintoihin?
Tutkielma sijoittuu perheen kielipolitiikan tutkimuksen alalle. Perheen kielipolitiikan tutkimus on tärkeää, sillä sen toteutuminen on merkittävässä roolissa lapsen kielellisen ja kognitiivisen kehityksen kannalta. Oma tutkimukseni on tarpeellinen, sillä kolmi- tai useampikielisiä perheitä ei ole tutkittu vielä kovin paljon. Tutkimuksellinen viitekehys pohjaa sosiokulttuuriseen ja ekologiseen käsitykseen kielen oppimisesta, jossa sosiaalinen ympäristö, kuten kasvavan lapsen perhe, on keskeisessä roolissa kielen kehityksen kannalta. Keskeinen käsite tutkielmassa on perheen kielipolitiikka, joka käsittää eksplisiittisen ja implisiittisen perheen kielenkäytön suunnittelun.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelun keinoin ja litteroitu peruslitteroinnin tasolla. Analyysimenetelmänä on teoriaohjaava laadullinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysi on tehty teemoittelun kautta. Teemat kuvaavat perheen kielipolitiikkaa määrittäviä tekijöitä, ja niitä muodostui aineistosta kahdeksan. Kieli-ideologisia tekijöitä ovat käsitys monikielisyydestä rikkautena tai luonnollisena asiana, eri kieliin liittyvät asenteet sekä tavoiteltu kielitaito. Muita tekijöitä ovat lähipiirin ihmiset, koulutus ja tulevaisuuden mahdollisuudet, lapsen voimavarat ja yksilöllinen oppimistyyli, ympäristön kieli sekä vanhempien oma tausta.
Perheen kielipolitiikkaa määrittivät sekä kieli-ideologiset että muut seikat. Erityisesti sosiokulttuurisen ympäristön merkitys korostui kielipoliittisten valintojen taustalla. Vanhemmat olivat tietoisia ympäristön ja ihmissuhteiden vaikutuksesta lapsen kielelliselle kehitykselle. Myös lapsen yksilölliset ja kognitiiviset seikat vaikuttivat perheen kielipolitiikkaan ja joskus vaativat sen muokkaamista. Vanhempien kieli-ideologiat vaikuttivat perheen kielipolitiikkaan monella tasolla kielien valitsemisesta käytännön toteutukseen, kuten tavoiteltavaan kielimuotoon. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | ”Sano tää mulle suomeksi” : kolmikielisten lasten perheiden kielipolitiikka | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205052547 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | kielen omaksuminen | |
dc.subject.yso | sosiolingvistiikka | |
dc.subject.yso | kielipolitiikka | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |