Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella kehitettiin verkkokurssi sosiaali- ja terveydenhuoltohenkilöstölle väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisystä. Verkkokurssi on osana sisäministeriön toimenpideohjelmassa. Vastaavien koulutusten suunnittelua ja toteutusta tai niiden vaikuttavuutta ei ole tutkittu aiemmin. Verkkokurssi pilotoitiin hankkeen yhteistyökuntien sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa. Pilotoinnilla selvitettiin verkkokurssille osallistuneiden palautteita sekä oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Aineisto kerättiin kyselyllä ja se analysoitiin monimenetelmäisesti. Vastausten perusteella verkkokurssia kehitettiin palvelemaan paremmin kohderyhmän tarpeita. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa esitellään Kirkpatrickin koulutuksen arviointimalli sekä digipedagoginen TPACK-malli, joita hyödynnettiin verkkokurssin kehittämistyössä toimintatutkimuksen keinoin.
Vastausten mukaan kurssin sisältö oli monipuolista ja osallistujien työhön liittyvää. Oppimista edisti tiedon visualisointi, sisällön kattavuus sekä monipuolisuus. Tärkeänä asiana oppimisessa nähdään vuorovaikutus ja moniammatillinen pohdinta. Ajankäytöllisten ja teknologisten haasteiden koettiin estävän verkkokurssin suorittamista. Tuloksia voidaan hyödyntää sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle suunnattujen että väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisyyn liittyvien verkkokurssien suunnitellussa.
...
As part of the Ministry of the Interior's action program, the Finnish Institute for Health and Welfare prepared an online course for social and health care professionals on prevention of violent radicalization. The design and implementation of similar online courses or their effectiveness has not been studied in the past. The theoretical background
leans on Kirkpatrick's education evaluation model and the digital pedagogical TPACK -model, which were utilized in the design of the action research implemented in the development of the online course. The online course was piloted by social and health care professionals from geographically varied municipalities in Finland. The pilot survey examined the
feedback from the participants and the factors that promote or hinder learning. The experiences of the online course users were mapped by means of a survey and the material was analyzed in a mixed-method manner. According to the results, the content of the course was comprehensive, multifaceted, and relevant to the work of the participants. Based on the responses, the online course was further developed to better serve the needs of the target group.
Results showed that learning was facilitated by visualization of information, content coverage and versatility. Interaction and multidisciplinary reflection are seen as important in learning. Time-related challenges as well as technological ones were felt to inhibit the completion of the online course. The results can be applied in the designing of online courses for social and health care professionals even outside of the scope of prevention of violent radicalization.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Enhancing web course design using action research
Hiltunen, Leena (University of Jyväskylä, 2010) -
Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
Flinkman, Jorma (2021)Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ... -
"Learning Online" for Vocational Teachers : Visualisation of a Competence-Based Approach in Digital Open Badge-Driven Learning
Brauer, Sanna; Kettunen, Jaana; Hallikainen, Ville (Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö, OKKA-säätiö, 2018)Vocational education in Finland is based on competence-based qualification requirements. Meanwhile, digital open badges promote competence-based assessment and shared expertise in digital environments. The educational ... -
Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
Laitinen, Mikko (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sekä opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkilöstön kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainvälisesti ... -
Towards a learning community : understanding teachers’ mental models to support their professional development and learning
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma; Kaukonen, Vili; Martin, Anne; Toikka, Teppo (Routledge, Taylor & Francis, 2021)Amidst societal, demographic and educational changes, teachers are expected to engage in professional development and learning (PDL) throughout their careers. This study explores school teachers’ mental models about their ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.