En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka kielitietoisuus näkyy kielisaarekekoulujen toiminnassa luokanopettajien näkökulmasta. Toisena tarkoituksena oli ottaa selvää, miten luokanopettajat kielisaarekekouluissa ymmärtävät kielitietoisuuden käsitteen.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat:
1. Mitä luokanopettajat kielisaarekekouluissa ajattelevat, että kielitietoisuuden käsite tarkoittaa?
2. Kuinka kielitietoisuus näkyy kielisaarekekoulujen toimintakulttuurissa luokanopettajien mukaan?
Tutkielman aineisto kerättiin kahdella puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt työskentelivät luokanopettajina kahdessa eri kielisaarekekoulussa. Haastatteluista toinen järjestettiin kasvotusten ja toinen etäyhteydellä Zoom-videopalvelun kautta. Haastattelut toteutettiin ruotsin kielellä, ja ne kestivät noin 40 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin osallistujien luvalla. Kerätty aineisto litteroitiin, ja sitä analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajien käsitykset kielitietoisuudesta liittyvät erityisesti monikielisyyteen ja monikielisiin lapsiin. Opettajat myös liittivät kielitietoisuuden vahvasti yhteen koulun kanssa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kielitietoisuus näkyy eri tavoilla kielisaarekekoulujen toiminnassa. Opettajat nostivat esille erityisesti ruotsin kielen roolin kielisaarekekoulujen toiminnassa: oppilaiden eläessä muuten suomenkielisessä ympäristössä on koulun kiinnitettävä erityistä huomiota ruotsin kielen käyttöön. Tämä nähtiin myös haasteena, ja tutkimuksessa nousikin esiin, että monikielisyyden arvostaminen saattaa olla kielisaarekekouluissa hankalaa, kun ruotsin kielen käyttöä korostetaan niin paljon. Tutkimuksessa kävi ilmi myös, että erilaisista kielitietoisuuteen liittyvistä teemoista keskustellaan kouluissa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ... -
Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket
Pola, Päivi (2019)Suomalaisissa lukioissa otettiin käyttöön elokuussa 2018 uusi opetussuunnitelma, joka painottaa opiskelijalähtöistä opetusta, sekä opiskelijan aktiivista, tavoitteellista ja itseohjautuvaa toimintaa. Erilaiset opetusmenetelmät ... -
Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
Ågren, Jutta; Äyräväinen, Helka (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia opetuskokeilusta, jonka toteutimme lukion ruotsin kurssilla. Opetuskokeilu oli suunnittelemamme projekti, jossa opiskelijat valmistivat sisältöä ... -
Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket
Lanu, Katja (2015)Opiskelijoiden kielikäsitykset voivat vaikuttaa heidän toimintaansa kielenoppimisprosessissa ja käsitykset voivat olla jopa ristiriitaisia keskenään. Kuitenkin käsityksiä ruotsin kielestä on tutkittu vain vähän, sillä ... -
Svenska språkets värde och funktioner språkhierarkier i flerspråkig nätkontext
Häkkilä, Suvi (2009)