dc.contributor.advisor | Lämsä, Tiina | |
dc.contributor.author | Sarka, Erika | |
dc.date.accessioned | 2022-04-25T07:07:55Z | |
dc.date.available | 2022-04-25T07:07:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80679 | |
dc.description.abstract | Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa -proseminaaritutkielmassa tarkastellaan pedagogisen johtajuuden ilmiötä yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin,
miten yksityisen päiväkodin johtajat määrittelevät pedagogista johtajuutta ja miten yksityisen päiväkodin johtajat käsittävät pedagogisen johtajuuden toteutumisen työssään.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka pitää sisällään fenomenografian
piirteitä. Tutkimuksen aineistonkeruunmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin tammi-helmikuun 2022 aikana haastattelemalla viittä yksityisen päiväkodin johtajaa. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Päätuloksissa ilmenee, että yksityisen päiväkotien johtajat määrittelivät pedagogisen johtajuuden merkitykselliseksi ja ohjaavaksi osaksi päiväkodin johtajan työtä. Pedagoginen johtajuus määriteltiin muodostuvan osatekijöistä ja siihen
nähtiin vaikuttavan yksityisen päiväkodin johtajuuden erityispiirteet. Yksityisen
päiväkodin johtajat toteuttivat pedagogista johtajuutta erilaisilla menetelmillä.
Pedagogisessa johtajuudessa oli sekä tukevia että hidastavia tekijöitä. Kuntayhteistyö nähtiin olevan sidoksissa pedagogisen johtajuuden toteuttamiseen.
Johtopäätöksinä esitän, että yksityisen päiväkodin johtajat kokivat pedagogisen johtajuuden merkityksellisenä ja ohjaavana osana päiväkodin johtajan
työtä, jonka toteuttamisessa korostuu kehittämiskulttuuri, yhteistyö ja vuorovaikutus. Yksityisen varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajuuden perusta on samankaltainen kuin kuntaorganisaationkin, mutta yksityisen varhaiskasvatus tuo
pedagogiseen johtajuuteen erityispiirteitä. Kuntayhteistyö on sidoksissa yksityisen varhaiskasvatuksen pedagogiseen johtajuuteen | fi |
dc.format.extent | 72 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | pedagoginen johtajuus | |
dc.subject.other | yksityinen varhaiskasvatus | |
dc.title | Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204252356 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | pedagoginen johtaminen | |