Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPetz, Marcus
dc.date.accessioned2022-04-13T13:07:03Z
dc.date.available2022-04-13T13:07:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPetz, M. (2022). Nomadtown, Manifesting the Global Village Hypothesis : A Case Study of a Rural Resilience Hub Within an Educational Milieu in North Karelia, Finland. <i>European Countryside</i>, <i>14</i>(1), 180-216. <a href="https://doi.org/10.2478/euco-2022-0010" target="_blank">https://doi.org/10.2478/euco-2022-0010</a>
dc.identifier.otherCONVID_117776296
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80588
dc.description.abstractArtikkelissa esitellään NomadTown, joka on hätätilojen ennakointiin, torjuntaan ja sopeutumiseen sekä myönteisten vaikutusten tuottamiseen toimintansa perustava “resilienssihubi”. Artikkelissa hahmotellaan NomadTowniin kehittyneen alakulttuurin koulutuksellista taustaa ja tehdään syvällinen kuvaus NomadTownia ympäröivästä yhteiskunnasta oppimisen paikkana. Tämä kontekstuaalisointi nojaa tietoisuuteen dispositiivista Foucault'n tarkoittamassa mielessä. Tekstissä arvioidaan yhdistysten yhteiskuntaekologian, jonka puitteisiin tämä resilienssikeskus on asettumassa, soveltuvuutta ilmastonmuutoksen torjunnan edellyttämään suureen yhteiskunnalliseen transitioon. Lisäksi arvioidaan kuinka verkostomainen organisaatioissa oppiminen NomadTownin puitteissa tapahtuu. Tällaiset toimivat yhteydet ilmentävät Nahradan maailmankylähypoteesiin kuuluvaa verkostoituneiden kylien käsitettä. Tutkimuksen loppupäätelmänä on, että toiminta yhdistyneiden verkoston kautta NomadTownin koulutusympäristössä on tehokas tapa muuttaa yhteisöä resilientimmäksi ilmastonmuutokseen valmistautuessa, joskin NomadTown tarvitsee parempia yhteyksiä liike-elämään ja hallintoon.fi
dc.description.abstractNomadTown a resilience hub based on learning for emergency prevention, positive impact creation, and adaptation is presented. The educative background of the sub-culture found there are outlined. A thick description of the educational milieu NomadTown is situated in is given. A contextualization of this milieu is provided with a Foucauldian awareness of the dispositif (apparatus). Whether the social ecology of associations, this resilience hub is becoming embedded in, is a suitable way to make the great transition needed to deal with climate change; and how organizational learning, manifesting as network learning, is taking place are considered. Such functioning connections are embodying the networked village concept of Nahrada’s Global Village Hypothesis. I conclude that working through connected networks, in NomadTown’s educational milieu, is an effective way to make change for resilience in our human survival situation when faced with climate change. However, NomadTown needs better connections to industry and government.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherSciendo
dc.relation.ispartofseriesEuropean Countryside
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherekolukutaito
dc.subject.othereräopastus
dc.subject.othererämaapedagogiikka
dc.subject.othermetsäpedagogiikka
dc.subject.othervarautuminen/prepping
dc.subject.otherverkkoteoria
dc.subject.otherekosentrismi
dc.subject.othermaailmankylä
dc.subject.otherecoliteracy
dc.subject.otherwilderness guiding
dc.subject.otherwild pedagogy
dc.subject.otherforest schooling
dc.subject.otherprepping
dc.subject.othernetwork theory
dc.subject.otherecocentrism
dc.subject.otherGlobal Village
dc.titleNomadtown, Manifesting the Global Village Hypothesis : A Case Study of a Rural Resilience Hub Within an Educational Milieu in North Karelia, Finland
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204132268
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineKriisit yhteiskunnassafi
dc.contributor.oppiaineMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessafi
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiaineCrises redefined: Historical continuity and societal changeen
dc.contributor.oppiaineMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange180-216
dc.relation.issn1803-8417
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume14
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 the Authors
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoselviytyminen
dc.subject.ysotorjunta
dc.subject.ysoresilienssi
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoyhteiskunnallinen muutos
dc.subject.ysoyhteiskuntakehitys
dc.subject.ysosopeutuminen
dc.subject.ysotapaustutkimus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoyhteisöllinen oppiminen
dc.subject.ysoennakointi
dc.subject.ysoverkostot
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoilmastonmuutokset
dc.subject.ysomaailmanlaajuiset ongelmat
dc.subject.ysoerämaat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11867
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p792
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25253
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8470
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2954
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9763
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6137
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10982
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18727
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17353
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5570
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5729
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3396
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16977
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.2478/euco-2022-0010
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0