Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMikkonen-Ukkola, Tuulikki
dc.contributor.authorSinkkonen, Hanna
dc.date.accessioned2022-04-06T05:07:39Z
dc.date.available2022-04-06T05:07:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80496
dc.description.abstractCOVID-19 viruksen aiheuttama koronapandemia muutti opettajien työtä merkittävästi. Poikkeuksellinen ajanjakso kuormitti opettajia monella tavalla. Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien kokemuksia ammatillisesta hyvinvoinnista ja resilienssistä sekä sitä, miten koronapandemia-aika muutti niitä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää mitkä tekijät vahvistavat erityisopettajien kokemusta resilienssistä. Tämän tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä resilienssi käsitetään yhtenä ammatillisen hyvinvoinnin osana, jonka merkitys korostuu muutostilanteissa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Informantteina toimi yhdeksän perusopetuksessa työskentelevää erityisopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen. Tämän tutkimuksen mukaan koronapandemia-aika muutti erityisopettajien ammatillisen hyvinvoinnin ja resilienssin kokemusta. Tämän tutkimuksen mukaan erityisopettajien resilienssin kokemusta vahvistivat erityisesti yksilölliset persoonallisuuden ominaisuudet ja henkilökohtainen elämänasenne. Kontekstuaaliset tekijät kuten sosiaaliset suhteet toimivat resilienssiä ylläpitävinä tekijöinä. Tämän tutkimuksen mukaan resilienssi muodostuu sekä yksilöllisistä että kontekstuaalisista tekijöistä. Näiden tekijöiden yhteisvaikutus vahvistaa koettua resilienssiä. Resilienssi korostuu etenkin epävarmuutta aiheuttavissa muutostilanteissa. Se kehittyy vastoinkäymisistä ja vahvistuu koko elämän ajan.fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherammatillinen hyvinvointi
dc.subject.otherkoronapandemia
dc.titleErityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204062178
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoresilienssi
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot