Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSivunen, Anu
dc.contributor.authorPuoliväli, Lauha
dc.date.accessioned2022-03-29T07:03:03Z
dc.date.available2022-03-29T07:03:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80417
dc.description.abstractTämän tutkielman ensimmäisenä tavoitteena oli tarkastella korkeakouluopettajien käsityksiä ja kokemuksia teknologiavälitteisistä ohjaaja-opiskelijasuhteista, ja toisena tavoitteena kuvata korkeakouluopettajien käsityksiä ja kokemuksia korkeakouluopettajan työn edellyttämästä teknologiavälitteisestä vuorovaikutusosaamisesta. Teknologiavälitteisyydellä viitataan tutkielman kontekstina toimivaan reaaliaikaiseen verkko-opetukseen. Reaaliaikaiseksi katsottiin opetus, joka järjestettiin sen kaltaisilla verkkoalustoilla kuten videoneuvottelualustat Teams, Zoom tai Skype. Tämän laadullisen tutkielman aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta korkeakouluopettajaa, joilla oli kokemusta reaaliaikaisesta verkko-opettamisesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti teemoittelun keinoin. Tutkielman tulosten mukaan korkeakouluopettajilla on keskenään erilaisia teknologiavälitteisiä vuorovaikutussuhteita. Tutkielman tulosten mukaan korkeakouluopettajilla on keskenään erilaisia teknologiavälitteisiä vuorovaikutussuhteita. Opetuksen ollessa reaaliaikaista verkko-opetusta ohjaaja-opiskelijasuhteeseen voi korkeakouluopettajan näkökulmasta liittyä vähäisempi läheisyyden kokemus, ja lisäksi haasteita voi olla helposti lähestyttävyyden ja tasa-arvoisen vuorovaikutuksen luomisessa. Korkeakouluopettajien teknologiavälitteistä vuorovaikutusosaamista voidaan jäsentää yleensä kasvokkaisen vuorovaikutusosaamisen jäsentämiseen käytettyjen vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksien kautta, joita ovat kognitiviinen ja metakognitiivinen, behavioraalinen, affektiivinen ja eettinen ulottuvuus. Reaaliaikaisen verkko-opetuksen kontekstissa korkeakouluopettajat kokevat tarvitsevansa erityisesti kognitiiviseen ja metakognitiiviseen ulottuvuuteen liittyviä kykyjä, joita ovat esimerkiksi vuorovaikutuksen ennakointi, suunnittelu ja organisointi. Korkeakouluopettajat kuvailivat vuorovaikutusosaamisen lisäksi tarvitsevansa myös aiempaa enemmän viestintäosaamista siirryttyään opettamaan reaaliaikaisen verkko-opetuksen kontekstissa. Tutkielman tulosten perusteella ohjaaja-opiskelijasuhteiden tutkimusta voisi jatkossa suunnata siihen, kuinka teknologiavälitteinen konteksti näkyy opiskeluun liittyvien tavoitteiden saavuttamisessa. Tutkielman tuloksia voidaan myös hyödyntää kun pohditaan korkeakouluopettajien osaamisen kehittämistä. Lisätutkimus tutkielman aiheista on näiden tulosten perusteella hyödyllistä.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherteknologiavälitteinen ohjaaja-opiskelijasuhde
dc.subject.otherteknologiavälitteinen vuorovaikutusosaaminen
dc.subject.otherreaaliaikainen verkko-opetus
dc.subject.otherkorkeakouluopettaja
dc.titleKorkeakouluopettajien ohjaaja-opiskelijasuhteet ja vuorovaikutusosaaminen : kontekstina reaaliaikainen verkko-opetus
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203292102
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoverkko-opetus
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysoviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright