Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorSeppälä, Pinja
dc.date.accessioned2022-03-28T06:27:38Z
dc.date.available2022-03-28T06:27:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80386
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemuksia yliopisto-opinnoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisista tekijöistä toimijuuden kokemukset muodostuvat ja millaisina ne näyttäytyvät opiskelijoiden kertomina. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen kandidaattivaiheen suorittaneita opettajaopiskelijoita. Aineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta. Tämä laadullinen, narratiivinen tutkimus toteutettiin analysoimalla kerättyä aineistoa teoriasidonnaisen sisällönanalyysin sekä narratiivisen analyysin menetelmin. Tulosten perusteella opiskelijaan ja yhteisöön liittyvät tekijät rakentavat opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemusta varhaiskasvatuksen yliopisto-opinnoissa. Tämän tutkimuksen mukaan toimijuuden kokemuksen muodostavat opiskelija ja hänen piirteensä, opiskelumotivaatio, opiskeluyhteisö ja koulutusorganisaatio. Opiskelijoiden toimijuudesta muodostui neljä kertomustyyppiä: kiinnittymättömät, tyytyväiset osallistujat, aikuisopiskelijat ja järjestöaktiivit. Ensimmäisessä korostui alalle ajautumisen aiheuttama epävarmuus, toisessa omien valintojen tuoma merkityksellisyyden tunne, kolmannessa kiitollisuus alalla opiskelusta ja viimeisessä mahdollisuudet toteuttaa toimijuutta järjestötoiminnan kautta.fi
dc.format.extent99
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOpettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemukset varhaiskasvatuksen yliopisto-opinnoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203282071
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot