Opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemukset varhaiskasvatuksen yliopisto-opinnoissa
dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Seppälä, Pinja | |
dc.date.accessioned | 2022-03-28T06:27:38Z | |
dc.date.available | 2022-03-28T06:27:38Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80386 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemuksia yliopisto-opinnoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisista tekijöistä toimijuuden kokemukset muodostuvat ja millaisina ne näyttäytyvät opiskelijoiden kertomina. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen kandidaattivaiheen suorittaneita opettajaopiskelijoita. Aineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta. Tämä laadullinen, narratiivinen tutkimus toteutettiin analysoimalla kerättyä aineistoa teoriasidonnaisen sisällönanalyysin sekä narratiivisen analyysin menetelmin. Tulosten perusteella opiskelijaan ja yhteisöön liittyvät tekijät rakentavat opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemusta varhaiskasvatuksen yliopisto-opinnoissa. Tämän tutkimuksen mukaan toimijuuden kokemuksen muodostavat opiskelija ja hänen piirteensä, opiskelumotivaatio, opiskeluyhteisö ja koulutusorganisaatio. Opiskelijoiden toimijuudesta muodostui neljä kertomustyyppiä: kiinnittymättömät, tyytyväiset osallistujat, aikuisopiskelijat ja järjestöaktiivit. Ensimmäisessä korostui alalle ajautumisen aiheuttama epävarmuus, toisessa omien valintojen tuoma merkityksellisyyden tunne, kolmannessa kiitollisuus alalla opiskelusta ja viimeisessä mahdollisuudet toteuttaa toimijuutta järjestötoiminnan kautta. | fi |
dc.format.extent | 99 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemukset varhaiskasvatuksen yliopisto-opinnoissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202203282071 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | korkea-asteen koulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 |
Aineistoon kuuluvat tiedostot
Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin
-
Pro gradu -tutkielmat [29543]