dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Kovanen, Noora | |
dc.date.accessioned | 2022-03-24T11:26:26Z | |
dc.date.available | 2022-03-24T11:26:26Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80357 | |
dc.description.abstract | Sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen nähdään merkittävänä osana yksilön kokonaisvaltaista kehitystä, ihmissuhteita ja hyvinvointia. Papilio on interventio-ohjelma, jonka tavoitteena on tukea 3-7-vuotiaiden lasten iänmukaista sosioemotionaalisten taitojen kehitystä. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää lasten kokemuksia Papilio-ohjelman lelujen vapaapäivän sisällöistä ja aikuisten toiminnasta sekä tunnetaidoista Paula ja tunnepeikot -toiminnan tukemana.
Tutkimuksen aineisto oli keväällä 2016 valmiiksi kerätty ja nauhoitettu teemahaastatteluaineisto, johon sisältyi 26 pari- tai ryhmähaastattelua. Haastatteluihin osallistui yhteensä 59 esiopetusikäistä lasta kahden eri päiväkodin esiopetusryhmistä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tulosten mukaan lasten kuvailuissa lelujen vapaapäivästä korostuivat lelujen poissaolo ja erilaiset leikit. Aikuisten toiminta jakautui aikuisen läsnä-oloon toiminnassa, passiiviseen osallistumiseen ja ajan hyödyntämiseen tekemättömiin tehtäviin. Eniten aikuisilta toivottiin lasten leikkiin osallistumista. Tunnetaitojen osalta tutkimustuloksista käy ilmi, että lapset tunnistavat perustunteet - ilon, surun, vihan ja pelon - kasvojen ilmeen, kehon, vokalisaation ja aktiivisuustason kautta. Lasten kertomuksissa korostuivat vihan ja surun tunteiden kuvaukset. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä lasten kokemuksista Papilio-ohjelmasta niin lasten tunnetaitojen kuin ohjelman toimivuuden tunnetaitojen tukijana kannalta. | fi |
dc.format.extent | 79 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Papilio-ohjelma | |
dc.subject.other | interventio-ohjelma | |
dc.title | "Ja se on sitten tosi tylsää" : esikouluikäisten lasten kokemuksia tunnetaidoista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202203242044 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | leikit | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |