Brand-related negative engagement and spillover effect on social media
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Asiakkailla on nykyään merkittävä vaikuttajan rooli verkkoyhteisöissä. Asiakkaat hyödyntävät käyttäjien luomaa sisältöä tuotteiden ja palveluiden keskeisenä tiedonlähteenä. Käyttäjien luoma negatiivinen sisältö on luonteeltaan tarttuvaa ja laajasti leviävää, mikä voi vaikuttaa haitallisesti organisaatioihin ja brändeihin. Aiempien tutkimusten perusteella tarvittiin lisätutkimusta negatiivisen sitoutumisen intensiteettitasoista ja keskustelun leviämisestä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia brändiin liittyvää negatiivista sitoutumista ja spillover-efektiä sosiaalisessa mediassa. Pyrkimyksenä oli kuvata erilaisia negatiivisen valenssin vaikuttamiskäyttäytymisen muotoja (NVIB) sekä keskustelun leviämistä kanavasta toiseen spillover-efektinä coping- eli hallintakeinojen kautta. Tavoitteena oli tarkastella kuluttajien erilaisia tapoja hallita stressiä ja negatiivisia tunteita sekä NVIB:n intensiteettitasoja, jotta voitaisiin ymmärtää, miten ihmiset ilmaisevat negatiivisuutta.
Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus yhdistää sekä teorialähtöistä että teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen analyyttinen viitekehys koostuu Azerin ja Alexanderin (2020, 2018) kehittämästä NVIB-mallista sekä Duhachekin (2005) ja Jinin (2010) kehittämistä hallintakeinojen strategioista. Tutkimusaineistosta valittiin 600 viestiä, joiden avulla tarkasteltiin Applen älypuhelinten latausongelmaan liittyvää #Chargegate-keskustelua vuodelta 2018. Keskustelua analysoitiin ja verrattiin YouTubessa, Instagramissa ja Twitterissä.
Tulokset osoittavat, että kaikissa kanavissa käytettiin eniten NVIB:n epäsuoria muotoja ja kognitiivisia hallintakeinoja. Erottavana tekijänä oli, että NVIB:n tunneilmaisut ja emotionaaliset hallintakeinot olivat yleisiä YouTubessa ja Instagramissa, kun taas Twitterissä niitä käytettiin harvoin. Twitterissä sen sijaan keskityttiin tiedon jakamiseen ilman tunneilmaisuja. Negatiivinen sitoutuminen levisi tehokkaasti, mutta sen muodot vaihtelivat eri kanavissa. Tämä tutkimus korostaa kriisissä yleisön näkökulman ja tarpeiden huomioimista organisaation kriisinhallinnan tehostamiseksi ja parantamiseksi.
...
Nowadays customers have a significant influencing role on online social networks. Customers utilise user-generated content as a prime source of information about products and services. Negative user-generated content is contagious and viral in nature, and it may have a detrimental impact on organizations and brands. Based on previous studies, further research was needed on different intensity levels of negative engagement and the spillover of discussion.
The purpose of this study was to examine brand-related negative engagement and the spillover effect on social media. The objective was to describe different forms of negatively valenced influencing behavior (NVIB) and the spread of discussion from one channel to another using the spillover effect through coping categories. The aim was to study the different ways that consumers cope with stress and negative emotions as well as intensity levels of NVIB to understand how people say things negatively.
This qualitative case study combines both theory-based and theory-driven content analysis. The analytical framework of the study consists of NVIB developed by Azer and Alexander (2020, 2018) and the coping strategy framework developed by Duhachek (2005) and Jin (2010). 600 posts were chosen from the research data and used to study the #Chargegate discussions related to Apple’s smartphone charger issue in 2018. The discussion was analyzed and compared on YouTube, Instagram, and Twitter.
The results show that indirect discrediting form of NVIB and cognitive coping strategies were the most used in all channels. The distinguishing factor was that the emotional expressions of NVIB and the emotional coping strategies were common on YouTube and Instagram, while they were rarely used on Twitter. Instead, Twitter focused on sharing information without emotion. Hence, the negative engagement spilled effectively, but its form varied from channel to channel. This study emphasizes considering the perspective and the needs of the public in a crisis to improve the organization’s effective crisis management.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motivational drivers of customer brand engagement and its effect on share of wallet in a social media context
Tiensuu, Severi (2014)In recent years, many companies have used social media as part of their marketing and brand building activities. The rise of social media has strengthened the need for customer activation and engagement. Customer brand ... -
Instagram and Facebook brand community benefits consumers receive and value before and during the COVID-19 pandemic : case CrossFit
Vuorenlinna, Tia (2021)Sosiaalisen median alustat, kuten Facebook ja Instagram, ovat mahdollistaneet yrityksille uusia tapoja tavoittaa ja kommunikoida brändisivujen seuraajien kanssa. Nämä sosiaalisen median brändiyhteisöt ovat melko uusi ja ... -
Female unemployment in an emerging economy : A study of online social support as a coping strategy
Gbadegeshin, Saheed A.; Olaleye, Sunday A.; Ukpabi, Dandison C.; Omokaro, Benedicta; Mogaji, Emmanuel; Ugwuja, Alex A.; Nwachukwu, Chijioke E; Adetoyinbo, Ayobami (Routledge, 2021)The increased use of social media has resulted in active participation of women on social media platforms, specifically Facebook, Twitter, and Instagram. However, very little research has been carried out, specifically, ... -
Exploring Post-COVID-19 Branding Strategies of African Destinations
Ukpabi, Dandison; Quarshie, Benjamin; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)The lifting of COVID-19 restrictions has led to the opening of many tourism destinations, with many destination marketing organizations (DMOs) adopting different strategies to attract tourists. This study explores the ... -
Strategies of Eliciting Young People’s Affective and Quick Participation in a Youth Magazine’s Instagram Community
Sormanen, Niina; Reinikainen, Hanna; Wilska, Terhi-Anna (Routledge, 2023)Traditional media have merged with social media and pursue to produce engaging content and form relationships with online audiences. At the same time, social media has allowed young people a venue to practice their basic ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.